Olika färger på kullen? (äpplen)
Är det vanligt att en kull äppelsnäckor får olika färger än föräldrarna?
Min första och enda kull hittills är av två ganska mörka lilarandiga äpplen och de flesta ungarna är i deras färg menså har jag upptäckt fler med avvikande färger
Ljust lila med ljus fot
Vit
Rosa med gul fot
Rosarandig med gul fot
Hur vanligt är det att man får såhär många olika färger i samma kull?
MVH Erika :)

själv har jag inte några äppelsnäckor men enligt det jag har lärt mig om dem så kan man till 99% räkna med samma färg på bebbarna som på föräldrarna! men då har du lyckats få den där 1% till att få andra färger…
jag kan igäntligen ingenting om dem men jag TROR att det är så här iaf… rätta mig om jag har fel!
Snälla akvariet, om man inte vet säkert så är det bättre att inte svara alls!!
Om avkomman får olika färgeer beror på om föräldrarna är olika och om de i sin tur är korsningar av olika färger.
I ditt fall så ser föräldrarna lika ut, så jag tror att de har olikfärgade anfäder. Kanske inte i generationen precis innan, men säkert nångång.
Anlag kan ju vara dominanta eller undergivna (recessiva). Recessiva anlag kan ärvas dolt under flera generationer, och när en parning sker mellan föräldradjur med recessiva anlag så kan de kombineras och plötsligt ge upphov till olika färger som här.
Helt rosa snäckor utan ränder är ovanliga så det talar ju för att det är recessiva anlag som kommit till uttryck. Bara att gratulera!!

#4 känner mig hemsk som matat mina praktbotior med halva denna kull. Men det kommer ju med säkerhet fler kullar.
Jättekul ska det bli när de blivit större så man ser tydligare hur de ser ut!

Nu har endel ändrat färg. De som jag trodde var ljuslila med ljus fot är blåa nu när de växt på sig :D
Det lät märkligt! Har du möjlighet att lägga upp bilder?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

På alla eller de som är blåa? de blå har fått mörkare fötter nu.