Ilskna Kerri-tetror!
Köpte i förra veckan mina första fiskar till akvariet, Kerri-teror. Be har enligt böcker beskrivits som lugn o trevlig stimfisk. Mina är helt galna o jagar varandra över hela akvariet. Och inte har de nån stim-känskla alls kan jag säga! hade ju tänkt ha dvärg-guramis med dem, men det känns ju omöjligt om de ska vara såhär ilskna av sig. Funderade lite om det kunde vara lek på gång, men det stämmer inte helelr för de är fortfarande rätt färglösa och ska de leka ska de ju få vacker blå färg.. Vad gör man om de fortsätter jaga varandra såhär? Kan ju inte vara så kul för dem?

Tar ett tag innan fiskar anpassar sig till ett nytt kar, under denna tid kan dom vara stressade vilket kan resultera i att dom verkar rastlösa/agressiva.

Ja, kanske är det så.. De verkade rätt stressade då jag släppte över dem.. Nu har 4 stycken dött. 3 stycken självdöda, och en vi dödade för den mådde så dåligt och de andra var elaka mot den. Ytterligare en kommer troligen dö, för den tycks inte pigg. Är den inte bättre imorrn så hjälper vi den nog på traven lite. Blir 5 döda av 11, ingen toppenstatistik direkt. Ingen nitrit i vattnet iaf.

Kan säga att de fortfarande inte är så mkt lugnare. Den största av dem jagar de andra hejvilt. Fräst vid matdax. Tar sats och jagar de andra tvärs över akvariet. Fort som 17 simmar den! Hoppas att de som överlevt såhär långt klarar detta. Den som är mest benägen att jaga bet även en av mina otocinclus malar då den satt på en sten och åt. Inte nåt vidare humör på den firren!

jag tycks ha fått en pit-bull variant av Kerriteror! Fortfarande mkt jagandes i akvariet. Särskilt en som jag tror är en hane,är riktigt "gåpåig". Känns nästan som han är revirhävdande för han jagar nästan alltid åt ena hållet så att säga. Från vä sida av akvariet jagar han de andra mot höger sida.
Jag hade ju tänkt ha dvärgguramisar i samma kar, men jag funderar på om det går.. Kanske jagar dem oxå? Inte så roligt isåfall!
Iaf inga fler dödsfall på tetrorna, men en mal dog.. Några tips? Möblera om akvariet?

Hej!
Jisse - det låter inte alls kul. Hur stort är akvariet?
vad har du för temp och PH? de ska också ha ganska mjut till neutralt vatten, tror jag.
Det ska tydligen vara bäst att ha ca 2-3 hanar och flera honor på det - vet du hur du har det? Med könsfördelningen?
Mvh Histronica

PS - d ska ha ganska så mycket växter för trygghetens skull
- kanske du har för mycket "öppen yta" - hur är det med växter i ditt kar?
Ledsen att jag frågar, men kanske kan påverka dem om de inte har massa växter att "känna trygghet i"
´Mvh Histronica

Tempen ligger på 24 grader. Ph har jag aldrig kollat (skäms)men överlag är det mjukt vatten i området. Akvariet är 86 liter, de är 6 st. plus två otociclusar. Växter tycker jag att det är ganska gott om ändå.. kan bifoga kort på hur akvariet såg som nyplanterat. Nu har det tillkommit två plantor i förgrunden, som är lite högre..
Läste ECFFTER jag köpte växterna, att de föredrar finbladiga växter, vilket jag inte har så mkt av. Därför jag köpte till de här sista, för att tillgodose det behovet lite iaf. Nu har svärdplantan i bakgrunden växt på sig betydligt..
Är det ändå snålt med växter? Har ju inte så många som är så värst höga direkt..
Könsfördelningen har jag faktiskt inte så mkt koll på. En bör vara hane, möjligen en till. tror oxå att det är två honom, men det är svårt att se känns det som!! Har direkt inte utvecklat så mkt färger ännu tyvärr..
Tack för hjälpen! tar inte på nåt vis illa upp av dem! Bara glad att nån tar sig tid!

Jisses än en gång. Det kan inte var kul alls för dig.
Man vill gärna tro att tetror ska vara ganska så fredliga av si, illafall sinsemellan. Och ja, hittills har jag haft "snälla tetror mellan varven". Nu var det ett tag sedan jag hade just kerritetror men jag vill minnas att de inte var så här "galna" som du haft oturen och fått.
Tycker absolut att de växter du har och med de nya så ska det verkligen räcka - det ör inte vara några problem med det.
Tempen bör ligga mellan 22-28 och jag skulle tippa på att du ligger där någonstans då det är normalt med vanliga sällskapsakarie. VAD kan det å vara som stör? Är det samma fisk hela tiden? Eller byter de om med att ha tyranniseringsrollen?
Att se skillnad på könen kan vara lite klurigt men som regel;
Hannen är större, har starkare färger och med ljusblå fettfena. Honan är mindre,och har inte så starkt blå övre del av kroppen och har en röd fettfena. Fettfenan sitter på övre delen av stjärtfensroten.
Kanske kan du på detta vis lpkalisera dina kön på "kerrina"?
Mat: Äter allt smått levande, fryst och även torrfoder. Allätare som tycker om omväxlande kost i munrätt storlek.
Kollade också karstorlek för dessa fiskar och måtten är minst 80 cm och minst 80 liter för att de ska må bra. Du har ju 86 liter så det bör ju inte vara några problem.
Är det på övre skiktet de bråkar eller över hel karet? Är det på det öve så kanske du ska köpa lite flytväxter så de andra kan få lite ro från tyrannen? Om det nu hjälper - ser du "var" i karet de bråkar som mest?
mvh Histronica

Tusen tack för hjälpen! Främst är det en av dem som jagar de andra, den störa av dem, som jag tror kan vara en hane. Men ibland får de andra oxå ryck o börjar jaga. Oftast är det bara tvärs över akvariet iaf, och det är ju skönt, hade vart värre om "jagaren" aldrig gett sig..
Som sagt så har ju mina inte fått så mkt färger ännu, så det är lite svårt att gå på det.. Ska kika på fettfenorna, men tror de är röda på alla..
Mina är oxå sjukt kräsna, startat tråd för ett tag sen om det.
Vägrar äta flingor, nån av dem smakar lite. De flesta bara spottar ut. Cyklops "dog" de av lycka första gången de fick. Andra oxå.. Sen köpte jag röda mygglarver, och då blev de helt tossiga och åt som galningar. Sen dess är cyklopsen inte så roliga längre tycker de. Äter det men inte med samma aptit. Flingorna vill de knappt se åt. Börjar ju fundera om de är vildfångade, känns som om en del skulle kunna föklaras av det..
Ska kolla och se om jag kan utröna könet. De flesta är nog inte färdigväxta ännu. Men de har ju inte ihjäl varandra iaf, det är ju bra! men måste bli stressigt i akvariet då det jagas en hel del. men det tycks oxå gå i vågor. Ibland är det gräsligt mkt liv i akvariet, och ibland är det lugnt. Men som sagt är det ju kul att titta på då ngt händer hela tiden.