Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3115 ggr
aqua202
0

Frågor om ciklider

Finns det någon sorts ciklid man kan ha med sällskaps fiskar? Isåfall vilken/vilka? :) Cikliderna ska inte vara allt för stora.. Men tycker de verkar intressanta :)

akvariet
0

dvärg ciklider kanske? finns röda, gula, blåa mm

aqua202
0

#1 Kan man ha dem med andra fiskar? Låter spännade Skrattande

akvariet
0

jag vet ingenting om dem, men jag vet att de är relativt snälla… sök på google så hittar du massa info om dem!

aqua202
0

#3 Ok jag ska kolla :)

Någon som vet om man kan ha palettciklider med sällskapsfiskar?

histronica
0

Nej för jösse namn - rent ut sagt

Senast på zoo hade ägaren stoppat i ett par paletter ihop med guramis och slöjstjärtar…..jisses vad de stackars fiskarna såg ut!

Då är de ändå förhållandevis stora mot andra sällskapsfiskar….

Paletterna blir ganska sså (enormt tycker jag) aggressiva mot andra fiskar och framförallt revirhävdande när smått väntas

-de jagade iväg de andra i karet enl ovan så de var på en ytterst liten del av karet och ändå inte fick vara ifred och då var det inget litet vanligt zoo-kar utan modell större runt 200 liter.

Jag kan ha fel men tror det kan bli värsta jobbigt och blanda dem med sällskapsfiskar…

histronica
0

PS - kanske då som "Akvariet" skriver i sitt inlägg #1

kanske är det sorten "Apistogramma", Fjärilsciklid, det tänks på?

Jag undrar om de inte är snällare än paletterna …

De går bra i 60-liters och blir ca 7 cm och kan vara otroligt färggranna om de trivs

aqua202
0

#6 Ok ska söka på google efter fjäriljciklider då :) Hur varmt behöver de? kräver de något extra som inte "vanliga" fiskar behöver? Och kan de va i ett sällskapsakvarium på ca 240 L?

aqua202
0

Min mamma har haft palettciklider i ett sällskaps akvarium förut.. Utan problem, men hon hade inte så många par.. Men jag vill gärna hitta någon ciklid som trivs med andra

histronica
0

Apistogramma (de tre översta - den 4:e är fejk)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?ANTAL=15&URVAL=+AND++%28+ARTNAMN+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++FAMILJ+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++SLAKTNAMN+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++TIDIGARE_SLAKTNAMN_1+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++TIDIGARE_SLAKTNAMN_2+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++TIDIGARE_ARTNAMN_1+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++TIDIGARE_ARTNAMN_2+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++HANDELSNAMN+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++TEXT+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++URSPRUNG+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++URSPRUNG2+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27+OR++URSPRUNG3+LIKE+%27%25fj%E4rilsciklid%25%27%29+++ORDER+BY+SLAKTNAMN%2C+ARTNAMN%2C+HANDELSNAMN+Desc

låååång länk. Men sen kan du gå n på artbeskrivningar på zoopet.com och söka på dvärgciklider så får du upp ännu fler.

de som inte har en fisk framför sig kan du gå in och läsa fakta på - men annars får du kopiera namnet och googla pådet ifall du ser ngn intressant

Om de passar i ett sällskaps elelr int evågar jag inte svara på men i ett såpass stort "tror" jag att du skulle kunna ha färilsciklider i - läs tex de 3 som finns på länken ovan - där står temperatur mm och lite fakta om dem :-)

aqua202
0

#9 Ok tack för hjälpen :)

proppis
0

Jag hade palettciklider i mitt sällskaps akvarium förut, tillsammans med bla svärdbärare och det fungerade kanon.
Både palettcikliderna och svärdbärarna fick dessutom yngel i det karet utan att det var något problem!

aqua202
0

#11 Ok det låter ju bra :) Ska kanske testa såna då Glad

fiskargrabben
0

fjärilciklider de är ju inte agresiva inte mina iaf

OlleA
0

Fjärilsciklider och de flesta Apistogramma-arter är snälla men ganska känsliga. Palettciklider är tåligare och brukar gå bra att ha ihop med fiskar av motsvarande storlek, om akvariet är tillräckligt stort och har gömställen. Dvärgciklider som är både snälla och ganska tåliga är thomasciklid, kurvciklid och bågfenciklid.

Olle

fiskargrabben
0

mina fjärilar är inte känskliga de tål ju allt

tjoffsa
0

mina fjärilar blev lätt sjuka och dpg, men jag hade nog inte tillräckligt surt vatten. Men de kan gå ihop med sällskapsfiskar utan problem, de är mer aggressiva mot sina egna artfränder

fiskargrabben
0

ja det är de men inte mot andra som du sa