Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5075 ggr
Wilse18
0

Albino pansarmal

Hejsan!

Jag har två st pansarmalar, vat att det är ganska lite för o vara ett stimm, men de verkar trivas och de har kunnar leva så i ett par månader =)

Jag har sett till att de har en passande miljö dvs. mjuk inhägnad och vatten med rätt tempratur och mängd. + ett stim platy fiskar som sällskap.

Nu skulla ja vilja att de får ungar, det är ju svårt med tanke på att de glupska rackarna äter utt sina ägg så fort.

Men själva frågan är, hur ser man sildnad på hona och hane? Malarna är lika gamla och likadana men är betydligt olika i storlek..  Hade jag gissat så skulle ja tro att de båda är honor men storleks skillnaden är förbryllande.

Någon som har ett tips om hur man kollar?

Mvh/ Frida

akvariet
0

Honorna är mycket större och har en robustare kroppsform…

tessta när du byter vatten att hälla i kallt vatten (ca 18-20 gr) så brukar de oftast leka… om du har en sån där yngelbox så kan du försöka få in alla äggen där innan föräldrarna käkar upp alla!

lycka till!

Wilse18
0

Hej! tack för svaret :)
Jag har hört att gom helst lägger sina ägg på växter, jag har 1 inte så stor växt, jag tror inte att den räcker om hon ska lägga hundratals ägg eller hur det är men jag har ett stort döskalleformat fiskbo som honan (säker på att det är en hona nu), gillar att vara i.. Skulle det kunna duga som ägg plats? eller kan det vara så att hon redan lagt ägg där och äter några då och då? Hon är den enda som simmar in där, inte så ofta men nån gång om dagen iallafall.

Och kan dt andra stimmet med Platy påverkas om ja häller i kallare vatten?

akvariet
0

hmm, vet inte säkert dö, men i min bok står det att de lägger äggen på växter och ibland på akvarierutan och i väldigt ovanliga slag också i håligheter… så det kan finnas ägg där i… lyft upp och kolla!

alla fiskar brukar börja leka när kallvatten hälls i akvariet pga att de stimulerar att regnperioden har börjat och då är det dags för lek så nej, platysarna gillar bara att det kommer kallt vatten…kanske de också får småttingar då!

lycka till!

Wilse18
0

Tack så mycket!

Ska testa det =)