Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 7887 ggr
paronskrutten
0

Silverhajmal

Apropå bräckvatten, vi har nyss köpt en Silverhajmal, överlever h*n i sötvatten tro? Har några metallpansarmalar, som jag inte tror klarar så mycket salt, eller? Har även nån slags platy och en amanoräka. Samt lite växter..råd?

Helena

histronica
0

Fakta om silverhajmal;

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340&SOK=1

Hittar du itne informationen där så googla på handelsnamnet eller det vetenskapliga namnet som finns i länken.

Tänk också bara på att de blir runt 20 cm iallafall och absolut behöver simyta att sträcka ut på, även som små.

Hur stort kar har du?

mvh

paronskrutten
0

Jag har läst den informationer, samt googlat en hel del själv. Jag var mest nyfiken på om någon hade någon personlig erfarenhet..

Har ett 93-liters just nu, han verkar må bra i det just nu iaf, vi får se om vi behöver flytta honom senare.

För övrigt tror jag att "hajen" äter dåligt, är det något att oroa sig för? Fick hem honom i förrgår.

Helena

paronskrutten
0

Putt..

Helena

histronica
0

Ok - trodde inte du gjort det eftersom du frågade om den överlever i sötvatten

Den kan säkert gå i ditt 93-liters ett litet tag men sen vill den ha bra mycket större för at kunna trivas och äta och må bra.

paronskrutten
0

Där står det att den föredrar bräckvatten, men vad innebär det?

Jo, men det är ett senare bekymmer, han mår bra nu iaf, har börjat käka också

Helena

paronskrutten
0

Putt igen

Helena

histronica
0

Vad roligt att du ska köpa större sen för det är en stimfisk som mår bäst att vara flera och inte en ensam!

Det jag fann på nätet var att det oftast går bra att ha dem i sötvatten när de är små men sen bör de få bräckvatten för att ha störst chans att må bra och överleva, utifrån den fakta som finns.

Läs diskussionen på zoopet om dem;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117676

paronskrutten
0

Jo, men det blir när vi får råd, det kostar ju en del med större akvarium, och man får väl smyga in det så att inte mamma får utbrott över ett såpass mycket större akvarium Oskyldig Han umgås mycket med den större metallpansarmalen, det syns att de trivs ihop, de simmar nästan alltid ihop :)

När är det lämpligt att skaffa bräckvatten?

Helena

Johan-
0

Vore det inte bättre att läsa på allt detta innan du skaffade den?

imsuchadiva
0

en liten fråga bara, vad är bräckvatten?

histronica
0

Vatten som är en blandning av sötvatten och saltvatten - enkelt uttryckt.

- alltså vatten med högre salinitet än sötvatten men mindre än saltvatten

imsuchadiva
0
paronskrutten
0

#9 Han mår ju bra än så länge. Jag frågar här och nu pga av att jag vill veta allt om min fisk och inte har hittat den informationen jag behöver.

Helena

Cerrolyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Obestämd

Är det den som även kallas för "Sydafrikansk silverhaj"?

**MVH Cerrolyn

paronskrutten
0

Ja, det är den. Men min Per-Åke lever inte längre tyvärr

Helena