sötvattensoodinium (Piscinoodinium pillularis)!
igår mitt på dagen såg jag att den kardenaltetra hade utbuckningar som var lite gul-vit acktiga och självklart blev jag orolig och började leta efter samma symtom på nätet… så kom jag fram till att det var sötvattensoodinium!
i min bok så står det att man kan mörklägga hela akvariet totalt under några dagar pga att Oodinium är beroende av klorofyll som den producerar själv av ljus…
först vill jag bara fråga om detta är sant…?
sen HUR MÅNGA dagar man ska ha det helt släckt i akvariet?
i min bok står det också att det finns botemedel i butiken, vilket tycker ni att jag ska sattsa på? mörklägga akvariet totalt under några dagar elr att köpa botemedel i butiken?
måste veta svar innom kort då jag nu har två sjuka fiskar!

Zoopet:
Sammetssjuka (Oodinium).
Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38

#1 tack, tack! hade ingen aning om att det var sammetsjukan!
räcker det att man bara släcker hoss fiskarna elr måste man lägga en filt elr liknande över hela akvariet?
vilket altenativ tycker du värkar bäst?

sen en till fråga: ska man mata fiskarna under den tid då akvariet är i totalt mörker elr klarar sig fiskarna?

Det är näst intill omöjligt att garantera att det är sammetssjukan då jag inte sett dem live själv. Är heller inte 100% på alla sjukdomar som finns men jag sökte på Oodinium
Symtpomen låter ju lite som de du beskriver så tycker du att det stämmer så kan det ju vara det. Vad det gäller mörker så är det totalt mörker som gäller om det ska ha någon verkan vad jag förstått så jag skulle nog slänga över något för att vara säker på bästa resultat.
Mata inte -normalt ger vi våra fiskar det de behöver och lite till - själv matar jag nog aningen för mycket ska erkännas 
Det är överlag svårt att svälta en fisk på någon enstaka dag - skulle en dö så är nog orsaken garanterat en annan än att den svalt för att att den itne fick mat just de 2 dagarna tex.
Ge en liten del nytt vatten med lite salt och mörklägg - om du inte har medicin hemma. Jag har tagit salt utan jod (vanligt salt utan jod) och det har gått bra. Lekmannatips men det har fungerat för mig 

#4 okej, vad bra men då mörklägger jag dem då och så får de ingen mer mat förän de har blivit friska…?
tack, tack och åter igen tack! jag återkommer hur det har gått om ungefär 3-4 dagar!

Lycka till med dem!
Och 2-3 dagar klarar de normalt utan problem om de brukar få mat som sig bör - för då har de allt lite att ta av .-)

I ärlighetens namn är jag inte alls säker på den saken. Jag har haft regnbågsyngel som blivit kkurerade enligt ovan och det har gått bra. Dock vet jag INGET om guppy… hur pass känsliga just de kan vara?
De bör ju klara mörkläggningen och matuppehållet på 2-3 dagar kan jag ju tycka men saltet är jag osäker på då jag inte vet om Guppy överlag är känsliga mot det?
Mina regnbåsyngel föddes utan mitt veto i ett karantänkar och när jag lyfte ut de friska fiskarna så fick karet stå helt solo i 4-5 dagar och när det var dags att tömma ut det till förmån för nytt vatten efter medicinering så hittade jag 9 yngel där… då hade de ändå varit utan både ljus och mat i 4-5 dagar stackarna….
Kan nu säga att de ligger i en yngelkasse i det stora karet och således överlevt (helt otroligt må jag säga, stackarna)

#8 okej, så vitt jag vet så gillar guppys salt! de borde ju som du säger klara sig i 2-3 dagar utan mat och ljus…
men vad annser ni att jag ska göra? ska jag försöka fånga in allihoppa och ha dom själva i en liten bunke elr ska jag låta dom vara kvar?

hmm, vad tror ni?

En chansning oavsett hur du gör
1. Ta ur ynglena, men de kan vara bärande av smitta och för då tillbaka det till akvariet sen när de får gå tillbaka - kanske… eller: i bästa fall är ingen av yngelna smittbärare
2. Medicinera hela karets invånare, inkl yngel - de starka överlever och kanske smittade som inte gått så långt än, klarar sig - kanske…
Du får själv bestämma vilket som är bäst - jag kan iten råda dig det ena eller det andra - det måste du ta ställning till själv.
Det finns nog inget bra svar på din fråga som jag ser det. Allt beror på alla fiskars grudkondition samt även hur starka ynglen i sig är - det är svårt att avgöra bara så här.
Å andra sidan är det ett hiskeligt jagande om du ska fånga upp ynglena - vilket kan göra alla fiskarna stressade - och just nu skulle jag tippa på att det är det sista de behöver bli. Lugn och ro samt medicinering är nog det bästa just nu - anser jag. Så du får fråga dig om det är värt att stressa upp fiskarna i deras kondition just nu - det kan bara du avgöra.
Mvh

#11 nej jag vill ju inte få tillbaka sjukdomen när alla fiskar har blivit friska igen! men aja, de starkaste at ynglen överlever ju medicineringen så vi får hoppas att alla 10 klarar sig!
tack för din hjälp! Du har varit mycket hjälpsam Histronica!

Tack själv - hoppas du har nån nytta av svaren 
Jag hoppas alla 10 klarar sig - är de inte redan smittade så bör de klara sig tycker jag, men sånt vet man ju aldrig innan.
Håller tummarna för dig och dina 10 små!
(ps glöm inte lösa upp saltet i lite vatten, om du har sådant i - innan du stoppar ner det i karet)

jag har redan tillsatt saltet, igår kl 11 och idag kl 11 och nu får jag det het enkelt låta naturen avgöra hur det blir!
tack än en gång!

så nu idag har jag köpt läkemedel mot sammetsjukan pga att det inte hjälpte med att mörklägga akvariet… så nu har räkorna fått flytta till en lite burk för att de skulle ta skada av medicinen så de får komma till baka om ca 6-7 dagar. tills dess hoppas jag att ingenting går galet!
hoppas på att fiskarna blir av med sjukdomen!

putt!

puttar lite igen…!
Skaka medicinflaskor ska man alltid göra. Precis som man rör om i till exempel färgburkar eller skakar juicekartonger.
Det på bilden är inte sammetssjuka och man ska inte försöka dra loss den.

#19 VA? är det inte sammetsjuka?
VAD ÄR DET DÅ?
måste ha svar omgående!

*suck* puttar igen! snälla jag måste veta vad det är för något som mina fiskar har drabbats av om det inte är sammetsjuka!
Ofta svårare att säga säkert på bild bara än att se någon fisk framför sig. Kan försöka jämföra på dom här sidorna vad som verkar mest likt. http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2

jag hittade ingenting på de där länkarna som såg/lät som den sjukdom som n´mina fiskar har fått!
men det är inte så många prickar på dem, de är la typ lika stora som ett knappnålshuvve, vita med lite grått runt kanterna, runda…
kardenaltetrorna är det ju som har drabbats, de simmar och har roligt, äter gör de som de ska, det är bara kardenaltetrorna som är sjuka inte malen elr guppysarna…
vad kan det vara? två kardenaltetror har redan dött så nu återstår bara 8 stycken!

nu är alla friska och pigga och inga synliga tecken på sjukdom, det blev tyvärr 3 dödsoffer och kanske 4 för en av kardinalerna har en sleming beläggning på hela kroppen, h*n äter inte, h*n är uppe vid ytan hela tiden, h*n typ "flämtar ser det ut som eller a h*n "andas" fortare än vanligt!
vad är detta för skit? vad ska jag göra? vad hade ni gjort om ni var mig?

har nu fångat in kardinaltetran i en håv, ibland simmar han och ibland så bara han sjunker ner till botten! tesstade att enbart mata honom men då ville han inte ha heller!
vad ska jag göra?
Jag hade tatt ur den ur karet så fort jag upptäckt att den var sjuk. Eftersom jag inte vet exakt hur din fisk ser ut så vet jag inte vad jag hade gjort sen.. Vissa sjukor går att bota med medicin men har det gått för långt är det humanare att avliva.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

den fick tillfälligt bo i mitt 17 liters medan jag medicinerade den med ekrozon ifall att…
den mådee la sådär när den var där i men när jag flyttade över den till stora akvariet igen för att jag tyckte den hade blivit bättre flöt den bara på sidan vid ytan!
då fick den följa med liemannen upp…
den var typ slämming, dens färg mlev bara svagare och svagare tills den nästan var helt vit, kunde knappt simma…
ingen aning om var det var men jag hoppas på att den sjukan inte kommer tillbaka!