Dvärgklogroda, lite frågor...
Jag köpte en dvärgklogroda igår. Därav min första fråga. Affären hade bara en kvar och dom sa att de klarar sig utan "kompisar" av sin egen art. Stämmer verkligen det?
Viktigare är nog att i affären hade grodan grävt ner sig i gruset under en sten. Jag sa att jag har vasst grovt grus, men det skulle inte heller vara något problem. Ännu en gång, stämmer även det? Om grodan vill gräva är det helt omöjligt, han kommer att göra sig illa.
Jag gillar verkligen min groda, bör jag byta gruset till finare mjukare grus/sand? Hur gör jag i så fall det på bästa sätt? Jag har aldrigt tömt mitt lilla kar förut och är rädd att helt förstöra balansen, nu funkar allt perfekt och alla fiskar och snäckor verkar trivas superbra trots att det är litet.

Hej!
Om du inte läst på om grodor innan köpet så kolla denna sida
- den är inte "vetenskaplig" utan tjejen är verkligen förtjust i sina grodor och har sammanställt en väldigt bra faktasida om just dvärklogrodor.
Jag hade själv 3 stycke för en tid sedan och kan lugnt säga att de är sociala och helst vill vara fler än 3 egentligen. Klart de överlever om de är ensamma men allra störst glädje har man av dem om de är fler tycker jag. Min stackare (köpte en jag med först) var inte rolig lls och mådde nog inte så bra och jäklar vilket race det blev när han fick 2 kompisar…
Dock måste jag säga att jag gav dem ett eget kar till slut för de höll på att svälta då jag hade dem med matglada fiskar och då dvärgklogrodor är ganska långsamma på maten så hann de aldrig få något… Men det var i mitt sällskap alltså - dina kanske är lite snällare än mina fiskar var :-)
Men läs gärna igenom sidan - jag tycker den ger bra information om det mesta om dvärgklogrodor och tjejen vet vad hon talar om, tycker jag.
Lycka till!
#1 men du gav inget hemsidaadress..
#2 Tack, jag började undra om jag var blind :-)
#1 Tack för tipsen , jag tror nog att jag bör köpa minst en till, får leta i någon annan affär… Kanske är detta en bra anledning att köpa att större kar om inte annat… Eventuellt kan ju grodorna få hållas i det lilla så dom hinner fram till maten. Det går som sagt inte så snabbt för min lilla groda…
Tror det var den här länken som inte kom med www.groda.tk/ sen finns till exempel http://aquaticfrogs.tripod.com/id10.html

Ja, sorry - glömde bifoga länken… glömde väl bort den i all text..
det var som TccT skrev ovan http://www.groda.tk/
Tack, nu har jag läst och ska definitivt skaffa fler grodor. Nu åkte doppvärmaren i också, brukar inte använda den för vattnet håller hyfsad temperatur för mina fiskar ändå. Det blev en piggare groda på en gång
.
Det får nog även bli ett större kar med annan sand, nu har jag lite att pyssla med för att han ska trivas .

Vad roligt - då har du mycket kul pyssel framöver nu då 
de är härliga djur och har man tålamod så kan man få dem lite halvtama iallafall - som att äta ur handen på en.
Lycka till och hoppas allt går bra