Fota fiskar

hej, riktigt vackert kort på slöjisen!
jag är kanske inet en proffs men jag får ganska bra bilder,
om man gemför med din bild har mina ingen schans! så fortsätt som du gör, skit snygg va bilde värkligen!
när jag tar kort på mina fiskar så brukar jag ha på en sån där som man kan ställa in vilket mål man vill fota, sen står jag helt stilla och lutar kameran mot akvarieglaset och sen om en fisk kommer förbi så knäpper jag till och vips så får man en livlig bild när fisken rör sig!
bifogar en bild på en av mina guppyhonor…-->
99% av bilderna kommer nog garanterat att inte bli bra, så är det för mig :P
Det jag gör, är att jag använder automatfunktionen och tar en miljard bilder, med blixt i en vinkel så inte rutan fångar upp blixten… Sen är det bara tålamod!
Det är mitt tips, sen finns det nog bättre sätt men jag kan inget sådant :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag gör precis som #2 :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Amatör själv men bara att fota och fota så blir man lite säkrare allteftersom. Att få 100 bra bilder av 100 tagna kan man knappast räkna med utan ta flera på samma så har man tur blir i allafall ett ok. Sen är nog oftast åtminstone lite tillsnyggande i Photoshop nödvändigt. Ta bort skräp i vattnet, repa i ruta till exempel. Rena rutor både in och utvändigt är ett måste nästan.
Jag vet att många som fotar fiskar använder sig utan en extern blixt liggandes uppe på akvariet för att slippa skuggor bakom fiskarna (om man använder sig av blixt).
Jag själv äger ingen extern blixt utan får nöja mig med den inbyggda, då kan det bli små skuggor som på denna bilden t.ex.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag tycker att ni alla har visat fina bilder och tacka jätte mycket för era tips.
**MVH Cerrolyn

#12 den var häftig! en riktig bamsemun! hehe!

Jag fick lära mig att man ska helst ha mörkare utanför akvariet än inuti. Sen ställde jag kameran på läge "S" (totalt värdelöst att jag har en DSLR-kamera eg när jag inte begriper mig på den) och det vart klart bättre bilder än innan. Den här tex (läge "S" vart klart bättre än honan (i nästa inlägg) som jag tog i automatläge.

#15 & 16
Tack för tipsen, jag tycker att båda bilderna var fina.
**MVH Cerrolyn
) kunde ge mig några bra tips.