Är min guppyhona en hane?
För en tid sen köpte jag ett par vildguppys (endlers), en hane och en hona. Hanen ser ut som en typisk endlerhane. Honan som en typisk hona. Liten och helt ofärgad med andra ord. Hon har växt en smula, hon var nog inte fullvuxen när jag fick henne. Nu har hon fått två svarta fläckar på varje sida och börjat skimra lite i grönt. Bakfenan har fått två svarta streck, en uppe och en nere. Idag upptäckte jag att hon han en sån "penis" eller vad man ska kalla det för som de fäller fram när de parar sig och for runt och försökte para sig med en hona, samtidigt som hon jagade bort hanarna. Han hon blivit en han? För honor har väl inte såna "penisar"?
Ska försöka ta en bild.

Det är säkert en hane, iallafall låter det så på dina beskriviningar :) Jag vet inte, utveklas Guppy hanar senare än honor kanske?

Det där ser ut att vara en hane..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Lustigt. Då måste hon varit en han som bara inte fått färg än, fast hon var lika stor som hanen. Eller kan de ändra kön?

nej, de kan inte ändra kön hehe! jadå, penis som du kallar det heter gonopodium igäntligen bara om du undrar…
jaha, då har du två hanar nu då, hehe
om jag inte mins rätt så ska hanarna ändra sin färgteckning med åldern, det gör min typ hela tiden, ibland är den svarg blå, ibland ljusblå, ibland mörkblå och ibland nästan helt svart…
det är en hanne. det är jag säker på!
Det var väldigt olika på mina unga platys innan jag kunde säga att de var hona och hane, ena veckan var det en hona och den andra så hade ett analfenan omgjorts till ett gonopodium .
Har för mig att iaf hos Platy så kan honorna bli hanar, om de tex, skulle vara i ett kar med endast honor.
Är inte säker på detta men har för mig det.
Eftersom både Guppy och Platy är "levandefödande" och har gonopodium så tycker jag att det borde vara lika så det kan ha varit en ung hane som inte hunnit utveckla sitt gonopodium än.
Det där med färgen har jag ingen aning om men han kan kanske ha varit sen med att få den med? :)
Yrrblossets Sällskapsmöss

Det är en hane på bilden, honor har stora rundade bukfenor!
Jättesnygg hane du har! De kan vara lite olika stora då de färgarut. Ofta blir stora präktiga hanar utfärgade senare.

#9 Tack =)
Jaha, så nu har jag fler hanar än honor då. Som tur är verkar honorna inte så besvärade av dem. Har en del yngel också så jag vill inte köpa in fler fiskar just nu. Men detta kan väl inte vara en ren endler? De hanarna ser ju ur på ett helt annat sätt. Det fanns korsningar i samma akvarium så det är kanske något sånt =)

dubbelpost