Skaffa akvarium? Byta storlek/invånare?
Jag känner att det är läge att göra en liten samlingsinformation. En tråd som ofta kommer upp är vilken fisk/fiskar man kan ha i alldeles för små kar och marknaden är stor och man glömmer så lätt att tänka på detta innan man köper akvarie och fiskar.
Misstaget många gånger är att man inte tänker på fiskens vuxna storlek när man står där i affären. Och hr man för avsikt att behålla fisken så är det bäst lämpat att köpa fiske efter akvariets storlek/volym/mått, beroende på vilken sort man vill ha. Vissa fiskar vill ha mest vågrätt yta - medans vissa vill ha en minsta höjd också. Och det är ju inte alltid det lättaste att lyckas göra sig av med vuxna fiskar som vuxit ur karet heller…
De som tycker att det går att ha fiskar som ska bli stora i små akvarium borde tänka på att även om om fisken ofta "stannar i växten" utifrån utrymmesbristen, så växer organen fortfarande inuti och det blir smärtsamt för fisken - att organen växer men inte kroppen. Tåls att tänka på…
Bra förstainformations länkar nedan kan ge en enkel fingervisning om man orkar titta igenom dem - innan man gör sina köp;
Riktlinjer för hållande av akvariefisk:
Söka fakta om fisk stolek/PH/minsta akvariemått mm:
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Allmän startinfo om vattenvärde (nitrit mm):
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
Naturligtvis finns det många flera och bra sidor med information - över nätet kan man få tag på det mesta men jag själv tycker att dessa tre är sjyssta med en relativt säker sanningshaltig information och kan åtminstone ge en hyfsad start på akvariehobbyn i allmänhet.
Bygg gärna på med mer matnyttig information som ni känner till 

Jättebra skrivet!
nja, jag kan inte tilllägga något… du har fått med allt jag vet (ävän vissa saker jag inte visste)!
ännu en gång, jättebra skrivet!
Superbra info men måste få rätta en sak ;-)
Att fisken slutar växa och organen fortsätter är en myt, fisken växer normalt även om det har för litet. Däremot är det svårt att hålla bra vattenvärden i ett litet kar som det bor megafirrar i så firrarna blir ofta tillväxthämmade..
Tycker folk bör ta sej en funderare på hur fiskarna mår i små akvarium, alla vill väl att fiskarna ska ha en så bra och stimulerande miljö som möjligt?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#2 Tack för att åtminstone du har sett någonstans att inre organen anpassar sig till fiskens storlek. Tror att jag själv skrivit i något inlägg på det här forumet om den myten. Att organen fortsätter att växa är en sån där envis myt som blivit sanning. Storleksmässigt växer fisken kanske inte till "normal" storlek och risk för missbildning kan finnas. Men organen fortsätter som sagt INTE att växa även om fisken slutar växa.
#3 Men om vattenvärdena är optimala? Tror du fisken till slut växer fast i akvariet om det är så pass litet?
Är kanske inte omöjligt att fisken stannar av pga att det är för trångt men att organen skulle fortsätta och att fisken sedan skulle…. explodera? Näää..

Läste en artikel (har letat,men hittar inte på den igen-glömde spara länken) där det stod att fiskar som lever för trångt bildar ett stress-hormon som gör att de inte växer till sin fulla potential. Låter väl rimligt?
Att fisk som går för litet inte växer fullt ut är väl inget konstigt. Organen anpassar sig till fiskens storlek. Om inläggen var åt mitt inlägg.

#3 - personligen tycker jag att som du skriver: risk för missbildning… det är väl nog så illa? tycker iallafall jag.
#4 - att den växer fast och till slut exploderar, skrev jag inte?
Bra att ni har egna åsikter iallafall, även om vi inte delar dem
Själv tänker jag mig tanken, att en annan varelse som bor i för trångt utrymme självklart blir deformerad och jag tror vissa organ kräver faktiskt ett visst utrymme, därav deformering/missbildningar som kan uppstå. Inte är det fett som gör missbildningarna iallafall. Men sant eller inte så är det min tanke.
Men hur som helst - så var det inte den dialogen som var tanken - det var att lägga ut bra länkar för fiskhållning…
Fisk som eventuellt blir missbildade på grund av litet utrymme är inte bra. Men missbildningen beror inte på organen utan utrymmet fisken lever i. Organen däremot anpassas alltså efter fiskens storlek. Tänker man efter är det logiskt ändå.
Så det är inte det bästa att fortsätta med att slå fast en myt som en sanning.
Det är i mitt fall inte något som jag fått för mig utan bara tänkt logiskt. Har även kollat tidigare med SVA ( Statens Veterinärmedicinska Anstalt) för att få en åsikt av "proffs" kanske det går att säga. Deras åsikt var oxå att organen anpassar sig efter fisken och inte orsakar missbildningen. Tycker att deras kommentar duger som "mytkrossare" i allafall.

Fisk som eventuellt blir missbildade på grund av litet utrymme är inte bra. Men missbildningen beror inte på organen utan utrymmet fisken lever i.
Släpp det jag skrev om organ, jag formulerar om innebörden:
¤ Fiskar mår inte bra av att växa i för trånga utrymmen, det kan hämma tillväxten och medföra missbildningar. Vilket säkert också på sikt kan medföra att fisken inte mår särskilt bra!
#7 Nej, det skrev du inte å ja skrev heller inte att du skrivit det ;-)
Däremot verkar många tro att det är vad som händer..
Tyvärr är det väldigt vanligt att folk går in i en zoobutik och köper en fisk enbart på utseendet just DÅ utan att ta reda på hur stor fisken kommer att bli och vad den kräver för utrymme. Personalen i många butiker vill sälja så mycket som möjligt/är okunniga och påstår att många vissa fiskarter funkar fint tillsammans trots att dom inte gör det och att "bjässarna" inte alls behöver så stort akvarium. Verkar även vanligt att stimfiskar säljs en och en och att fiskförsäljare hävdar att det räcker att ha 2 för att dom ska trivas…
Om alla såg till att ta reda på info om den arten dom tänkt skaffa så skulle ju inte problemet finnas. Den här sidan tror jag fyller en stor funktion på den fronten i synnerhet trådar som den här :-)

#10 -Om alla såg till att ta reda på info om den arten dom tänkt skaffa så skulle ju inte problemet finnas.
Håller med fullkomligt - så är det ju med allt annat (nå, det mesta) Att folk kollar in saker INNAN de köper det
- så varför inte detsamma med fiskar?
Tror man är lite lat och räknar med att infon ska serveras i butiken, folk litar blint på den som säljer och struntar i att läsa på…..

…och som säljare i butik blir man ofta misstrodd om man rekommenderar ett större akvarium, folk tror att man bara vill tjäna mer pengar…
Och talar man om att den fisken kanske inte passar i ett 50-liters för den blir trots allt ca. 30 cm som vuxen så är det inte alla som bryr sig om det.
Roligast är att sälja till folk som är intersserade och vill lära sig mer!

#13 Jo, visst är det så. Tyvärr. Man kan absolut inte skylla på affären heller…. Det är ändå köparens ansvar att veta vad man köper. Däremot så ska ju affären ha faktablad om vad de säljer men då måste också köparen ta detta på allvar.
Inte fasen går jag in på elgiganten och vill köpa en TV och köper en viss sådan - bara för att säljaren säger att den är bra? Rimligtvis har jag kollat upp vad som skulle passa mig - den måste ju få plats i bokhyllan tex…. då kommer jag inte hem med något för stort…..
Har en väninna som äger ett zoo och säljer fiskar mm. Hon lider ganska bra av att inte få neka folk dumma köp. Alltså om de köper 3 gibbisar och sen säger att de har ett 54-liters akvarium så kan hon inte neka dem köpet iallafall…(inte alla köper ett större kar efter en tid)
Nä, hur man än vrider och vänder på det så är det köparens ansvar i första hand, att ta reda på vad man har resurser till eller inte. Visst finns det säljare som gör allt för att sälja men tack och lov så är inte alla sådana och förbereder man sig lite inför ett köp så behöver man inte heller gå i den fällan om inte annat.

hur gammal måste man vara för att köpa en akvariefisk?
Min kusin köpte en och hon är snart 16.. tycker det verkar konstigt att man bara kan gå o köpa en fisk utan vidare, men ska det vara så?
förlåt att ja kilade in en sån här fråga i en annan men, behöver veta ganska fort för min kusins mamma är på god väg att ringa dit o klaga och jag skulle gärna stoppa henne :(

Hej
Ja, knepig fråga. Enligt djurrättslagen så är man skyldig att ta hand om ett djur, ge tillbörlig vård och omsorg,
och som omyndig anses man dessutom oförmögen att ingå handelsavtal som ju bör följa på, då det är ett åtagande enligt djurrättslagen - logiskt sett borde då 18-års gräns gälla..
-men om det är lagstadgat vet jag inte
ledsen.
Jag tror att som förälder till 16-åringen så kan hon ha rätt att ringa dit och klaga/häva köpet - eventuellt - med tanke på att hon trots allt är omyndig? Risken finns. Kanske någon annan vet mer?
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.