fjärilsciklid
nån som vet hur man få fjärilsciklider att leka? har två stycken men båda ha svart fena ena lite svart grå och den andra helsvart nån som vet kön då?

hanen har hög ryggfena . det är lätt att få lek men svårt att driva upp dom små yngel.

Håller med #1, när jag hade fjärilsciklider så lyckades jag ofta få de till lek, men lyckades aldrig "driva upp" yngeln
okey båda har ganska höga fenor så jag vet inte
båda är ca 4 cm och fenan är ca 1 cm hög
Ryggfenan kan vara hög på både hona och hane, men det är den första fenstrålen på ryggfenan som är högre på hanen. Hanen brukar vara lite större. Honan är lite mer rundad i formen än hanen. När hon blir leksugen får hon en röd mage.
Om det är en hane och en hona du har och de "gillar" varandra brukar de leka utan att man gör något speciellt. Men inte alla funkar ihop, de vill helst välja partner själva (görs bäst med en grupp på 4-5 som får para ihop sig på egen hand/fena
).
Man kan prova att sänka pH för att trigga igång lek. Eller helt enkelt sätta över lekparet i ett eget kar med rätt mkt växter och inredning. Det funkar ibland. (Har gjort så ett par gånger och det har resulterat i lek inom ett par timmar.)
Här är bild på mitt förra par:
Hanen:
honan:
Inga superbilder pga blixten, men du ser det rosa partiet på honans buk som helt saknas hos hanarna. Även när de inte är leksugna kan man ana rodnaden hos honorna :)
de har inte så mycket färger och vet inte hur man sänker ph :S

Bättre förklaring än #6 får du knappt
men hur sänker man PH :(?
Har man mkt rötter och grenar i akvariet brukar pH ligga ganska lågt av sig självt.
Annars kan man ha i torv på botten eller filtrera över torv, men det kan nog bli lite meckigt och onödigt krångligt om man inte redan har den sortens filtrering.
Finns också svartvattenspreparat att köpa i djuraffären. Har använt det en gång i forntiden men minns tyvärr inte hur väl det fungerade.
Torv finns att köpa på en del djuraffärer annars på ställen som Plantagen och Blomsterlandet osv., men då måste du se till att det är helt utan gödning eller kalk eller andra tillsatser.
Finns kanske fler sätt att sänka pH men detta är de jag känner till.

ps vill du ha ett tips om vad som är hona och hane??? japp det går att se på gnistret i den svarta pricken honan har det i den och hanen har runt den och fältet är helt svart… vill bara säga lycka till med dina själv fick vi lek på vår grupp för två dagar sedan så vi väntar med spännig på kläckningen nu då är det nästa jobbet att få de att ta artemian….
okey mina hade som du sa gnistret i den svarta pricken honan har det i den och hanen har runt den och fältet är helt svart så hade de de var olika då måste det vara en hona och en hanne