Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5344 ggr
imsuchadiva
1

Kampfisk odling

Nu har mina kampfiskar börjat lekit. Honan är rund om magen.

Men sen då?
Hur går man till väga för att det tillslut ska blir fullvuxna?

Behöver veta allt! :)

[hilevij]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm. Hur långt har du kommit? Drar vad jag vet och hur jag gör lite kort så får du säga vad du vill veta mer om. Färst bygger hanen skumbo och när det är klart lägga man i honan. Sen leker dem och hanen kramar ut äggen ur honan och efter varje "kram" så plockar han upp äggen och lägger dem i skumboet. När leken är över jagar hanen bort honan från boet och då måste man ta ur honan så fort som möjligt. Låt gärna honan vara i en egen burk och vila upp sig i några dygn innan du släpper in henne till de andra fiskarna. Gärna en mörk burk med mycket växter.

Hanen håller koll på äggen och plockar upp dem i munnen och spottar upp dem i boet ifall de skulle trilla ner. Från och med att äggen har lagts till och med att du plockar ut hanen ska belysningen vara på, även under natte tid och detta är för att han ska kunna se äggen och de nykläckta ynglen och kunna hjälpa dem upp till boet igen. De kläcks efter ungefär 24 timmar och efter ungefär ytterligare ett dygn så är det dags att plocka ur hanen (när ynglen kan simma). Det är viktigt att du har lock på baljan/akvariumet så att inte luften blir kall, för då får de lätta lugninflamation. Regelbundna vattenbyten är bra för att säkra sig om att vattenkvalitén är duglig. Byt gärna lite om gången fast ofta, och var noggrann med vattentemperaturen för ynglen är väldigt känsliga för hastiga temperaturbyten.

De första dagarna matar du dem med infusorier och kan även mata dem med gulan från ett hårdkokt ägg, men var väldigt försiktig med matningen, för båda sätten smutsar ner vattnet otroligt mycket om de får för mycket. Mata dem flera gånger om dagen, fast i mindre doser. Sen efter ett tag kan du börja ge dem nykläckt artemia och mikromask. Sen när de har växt till sig ytterligare kan du börja mata dem med yngelfoder eller noggrant söndersmulat flingfoder, fast det kan vara svårt att få dem att äta detta. Jag har nyligen fått nys om en idée att man kan lägga in guppyyngel till dem så att de ser att man faktiskt kan äta torrfodern, fast ynglen får varken vara större eller mindre än kampfiskbebisarna isånna fall. När dem blir större kan du börja mata dem med samma mat som du matar de vuxna med.

När de har börjat växa till sig är det bra om du har några byttor iordning som du kan sortera ut de största och de minsta i, eftersom de växer väldigt ojämt och inte skulle ha något emot att äta upp sina mindre syskon. Detta är också bra om det blir något dåligt med vattnet då inte allting är förlorat.

Vad är det för färg på dina kampfiskar? Visa gärna bidler :) Kan lägga upp en bild på mina små sötnosar <33

Stephanie
0

#1 "Drar vad jag vet och hur jag gör lite kort"

Kort… Tungan ute Hihi… Det brukar bli så när man väl sätter igång och skriver!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[hilevij]
0

Hehe, det har du rätt i, det blev riktigt långt det där -.-' Hoppas det går att orka läsa igenom det bara ;)

imsuchadiva
0

Tack för ditt kort svar ;D

Hanen + två honer bor tillsammans jämt. Har haft dem i hm, drygt en månad måste det vara.
Han har inte byggt något skumbo än tror jag. Men de leker och ena honan har som sagt blivit rund,

När jag googlade förut så kom jag in på någon sida där det stod att personen bara hade 15 cm vatten när de lekte.
Men de ska ha som vanligt va?

Min dator är sönder så här tyvärr inga bilder just nu.
Men hanen är mörkblå och honernas fener skiftar i rött :)

Vill gärna se bilder på era kampisar :)

LisenN
0

Dom måste ha stillastående vatten och omkring 15 cm djup.

Även om dom lyckas leka i akvariet dom bor i så kommer du inte få några yngel, föräldrarna käkar upp dom väldigt fort..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

imsuchadiva
0

Honorna kommer jag givetvis flytta när de lekt klart.
O hanen sen när han passat klart ungarna.

imsuchadiva
0

Men maten till ynglena, är det något man gör själv eller går det att köpa?

heffaklump
0

Jag använder varken äggula eller infusorier, tycker jag alltid lyckas få till möggel och sjukdomar när jag använder den sortens mat till dom. Brukar vänta ungefär en vecka tills jag matar dom från att dom var ägg. Då matar jag direkt med levande nykläckt artemia som jag kläcker själv :) Det funkar allderles utmärkt och sedan kan man också börja mata med mikromask.

imsuchadiva
0

Vart får man tag i sånt då? :P

heffaklump
0

Oftast på djuraffärer så brukar dom har oskalade ägg. Om dom inte har så kan du ju fråga om dom kan ta in.