Hur gör man rent ett FILTER?
Hej!
nu har mitt filter nästan slutat att spruta ut vatten så jag antar att det är dags för rengörning men jag har ingen aning hur man gör!
hur gör man?
tacksam för svar!
Det beror på vad du har för filter, det finns ju flera hundra olika sorter och storlekar.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

De mindre innerfiltren brukar jag jag tappa ur lite akvarievatten i en hink, krama ur filtret ordentligt i det vattnet och sedan sätta tillbaka det.
Till de större gör jag i princip likadant men kramar ur en matta åt gången och byter vatten däremellan.
min kan man plocka isär, så jag plockar isär den och så är det två små filter som jag sköljer i handfatet när det proppat igen:)

Glöm inte bort att kolla "propellern" - beroende på vilket filter du har.
Om det slammat igen mycket så kan det även sätta sig en del där och filtret kan då börja "slira" för att sedan pajja med förödande som föjd :-/
Har du tex en fluval så har de i överdelen en sådan som jag kallar propeller - är den igenslammat efter en tid så tvättar jag a vden och så går filtret dessutom bättre då motorn kan gå jämnare.
Annars som ovan - jag kramar ut innerfiltren i akvarievatten (INTE i kranvatten direkt) bättre de goda bakterierna filtret skaffat sig får en chans att överleva så balansen i karet fortskrider på bra sätt.
Ytterfiltret jag har är JBL och det "tvättar" jag 1 gång om året :-)

Min kan man bygga isär helt och hållet så man kan rengöra överallt det är vatten :D Så tipset är väl bara rengör där du kommer åt och försök att inte ha sönder ngt som verkar viktigt :D

#1 modellen är HL-BT400 och det är ett innefilter från HAILEA…
#2 okej låter enklet!
#3 hm… min kan man inte plocka isär!:(
#4 okej, jag vet exakt vad du menar då jag har ett stenåldersfilter här hemma som reserv… om man sätter på det filtret så funkar det men om man stänger av och sen sätter på så hakar de sig igen… men bara som reserv iaf som tur e!
#5 japp, det ska jag!
tack för era svar, men klarar sig fiskarna en stund utan filter? och när kan man göra det, asså ska man göra det sammtidigt som man byter vatten elr vad?
bifogar en bild på mitt filter-->
det är samma modell fast jag har inte det där utloppet som 'är på bilden!

Ja, fiskarna klarar sig den lilla stund det tar att rensa filtret.
Du gör det nog bäst i samband med del-vatten byte då du använder vattnet från vatten bytet till att krama ur filtret i.

okej tack för era svar!
Se till att inte göra rent filtret för noga bara och gör inget stort vattenbyte utan ta bara ur så mycket du behöver för att skölja rent det.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Såg ut som om jag lärde mig lite av det här oxå faktist! 

#10 vad rolig dö…
oj, råkade skriva lite otydligt, kan misstolkas;) Jag sköjer inte i vatten direkt från kranen utan från akvarievattnet:)

#12 ähh, det är lätt hänt!
#13 hehe bara att det e typiskt mig:P
Precis som #5 så kan man plocka isär hela min, och rengöra allt. Jag brukar bara skölja av det med varmt vatten under kranen, och krama ur den flera ggr :)

#15 Sköljer du själva filtret under kranen med?..
#16 Ja, det är ju bara ett litet filter :)

Detta bör dock inte rekommenderas till andra då filtret innehåller de bakterier som behövs i ett akvarium, dessa bakterier dör när man sköljer i kran vatten.
#18 Okej,men hur ska jag annars skölja? :o
#19 Inte alls helst, eller krama ur lite i akvarievattnet.

Mvh Stephanie 

Nej - de goda bakterierna i filtret överlever oftast inte det.
Ta en hink med vatten eller bytta - häll i akvarievatten och krama ur filtret i det - tills det känns bättre, inte så slemmigt
Inte så trevligt för oss kanske men desto trevligare för fiskarna
Jag gör rent filtret under kranen tills det är ordentligt rent. Vattentemperaturen är olika från gång till gång. Ibland ljummet ibland kallt.

jag gör precis som #21, tar en bunke, tar vatten från akvariet och klämer två-tre gånger och tar bort växtdelar och sen klart! jag har bara gjort rent mitt filter en ända gång än så länga på mina 3 månader som akvarist…
#23 Det lät väldigt lite 

#24 lite? vad menar du? menar du att jag ska göra rent filtret fler ggr elr att den metoden jag gjorde va lite?
#25 Att du borde behöva göra rent det oftare :-) När man märker att utblåset inte spolar ut vatten med samma kraft är det dags att skölja ur filtret. Man ska alltså inte vänta tills det inte kommer vatten alls.

nej, jag vet, men utblåset har bara varit svagt en gång och det var igår innan har det varit lika starkt hela tiden…!
Då har du ett riktigt bra filter :-)
#26 Man MÅSTE ju inte rengöra det oftare än så. Jag har rengjort mitt 2 ggr på 4 månader..

Hur ofta rengöringen av filtret ska göras beror till större delen på vilken/vilka sorts fiskar man har samt på filtervolymen.
Vissa fiskar grisar faktisk ner mycket mer än andra och då behöver man göra det bra mycket oftare än varannan månad, medans vissa inte alls skitar ner lika mycket och då behöver man heller inte rengöra det så ofta.
Därav går det heller inte att säga exakt hur lång tid det ska gå mellan varje rengöring…
#23 & #29 ne, inget måste att göra rent så ofta, men det blir rätt segt vattendrag efter ett tag. Med mer fart mår fiskarna bättre;)
#31 Då har jag väl bara "tur" för vattendraget i min pump har inte blivit "segt" ännu.
#32 Men om man provar å rengör den så lovar jag att man kommer se skilnad:) Men du kan ju ha en väldigt bra pump som inte behöver rengöras så ofta oxå;)
#33 Antar att min pump är väldigt bra då, för den har funkar lika bra nu som när jag köpte den :/

#28 ja, det kanske är så ja…
#30 jag har Guppy och kardenaltetror och en mal och de grisar inte ner särskilt mycket så det är nog drf jag inte behöver göra rent filtret så ofta…
#31 jag gjorde "rent" mitt filter igår och nu är det bra fart på vattnet kan jag säga!
#33 vad menar du, att om man rengör filtret oftare så kommer man se skillnad? jag "tror" att jag har en sådan BRA pump då eftersom jag inte har behövt göra rent filtret på 3 månader…

akvariet #35
ja, det är så jag menar - filtervolym och fisksorter samt antal avgör ju hur ofta man behöver göra det 

#36 nu vet jag ju inte om det är så att de fiskarna jag har skitar ner lite men jag har ju bara behövt rengöra filtret en gång så de borde ju vara så att de inte skitar ner så mycket!
intressant disskusion! (stavas?)

Nästan rätt; Diskussion 
#36 - jag menar precis som du säger. Dina fiskar är ju rätt små och karet är ju inte överbefolkat så de skitar ju inte ner så mycket heller, det är klart. Sen kanske din filtervolym dessutom är bra - så då är det ju bara dumt att tvätta det oftare än nödvändigt, med tanke på alla goda bakterier däri.
Jag måste däremot tvätta det lite oftare, då jag har 7 botia histrionica samt 3 Ancistrus och 2 stycken L177:or i det stora. Och såklart, regnbågarna "däruppe". Matglada skitar allihopa…

#38 jaha, då vet jag säkert nu då…
tack för alla svar!