Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1074 ggr
malawicilkid
0

tuggning

Har en liten fråga, jag har en malawicilkid, Golden som tuggar. vi köpte henne och då tuggade hon redan. Spottade inte när dom tog henne i håven och hon tuggar fortfarande. Hon är kantig och mager, äter inte. Hur ser man hur långt hon har kvar? och när bör man flytta över henne?

LisenN
0

Jag brukar kika in i mina cikliders munnar, så ser man ungefär hur långt ynglen kommit i utvecklingen.

Sedan är det en smaksak, vissa låter honan gå kvar i sitt vanliga akvarium, andra flyttar dom. Så är det en drös som tömmer sina honor, alltså öppnar munner på dom och låter ynglen/rommen åka ut och hamna i ett helt eget akvarium/plastbalja.

Vill du absolut ha alla yngel kvar så tycker jag att du ska flytta henne redan nu.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

malawicilkid
0

okej, tack!!! kan man sätta in henne i ett " nätbur" i akvariet ? och sedan flytta över henne när ynglen är ute ?

LisenN
0

Menar du en sån pytteliten yngelbur?

Om det är en sån du menar så säger jag nej, det ska du inte göra. Honorna blir väldigt stressade av att hamna i ett så litet utrymme och risken finns att dom sväljer sina yngel..

Du har ingen plastbalja du kan ha henne i så länge med en syresten eller liknande?

LisenN
0

Vad har du förresten för andra fiskar i karet? Är det bara golden eller andra snälla ciklider däri så kan du lika gärna låta henne spotta där.

malawicilkid
0

okej, men hur håller man vattnet i lagom temperatur? får fixa så jag flyttar över henne till en större balja imorgon…

LisenN
0

Har du element som håller jämn temp så kanske du kan ha baljan över något av dom?

malawicilkid
0

det är olika sortes Malawicilider. är minst 3 hanar som småhugger lite på varann ibland. annars är alla snäll men är väldigt ivrig när dom får mat…

malawicilkid
0

ja har ju element som håller värmen bra:) men går väl att köpa termometer att ha på så man har koll?

LisenN
0

Ja testa ställa en balja nära ett element å se vad du får för temp, se till att ytvattnet i baljan rör sej hela tiden så vattnet syresätts.