tuggning
Har en liten fråga, jag har en malawicilkid, Golden som tuggar. vi köpte henne och då tuggade hon redan. Spottade inte när dom tog henne i håven och hon tuggar fortfarande. Hon är kantig och mager, äter inte. Hur ser man hur långt hon har kvar? och när bör man flytta över henne?
Jag brukar kika in i mina cikliders munnar, så ser man ungefär hur långt ynglen kommit i utvecklingen.
Sedan är det en smaksak, vissa låter honan gå kvar i sitt vanliga akvarium, andra flyttar dom. Så är det en drös som tömmer sina honor, alltså öppnar munner på dom och låter ynglen/rommen åka ut och hamna i ett helt eget akvarium/plastbalja.
Vill du absolut ha alla yngel kvar så tycker jag att du ska flytta henne redan nu.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
okej, tack!!! kan man sätta in henne i ett " nätbur" i akvariet ? och sedan flytta över henne när ynglen är ute ?
Menar du en sån pytteliten yngelbur?
Om det är en sån du menar så säger jag nej, det ska du inte göra. Honorna blir väldigt stressade av att hamna i ett så litet utrymme och risken finns att dom sväljer sina yngel..
Du har ingen plastbalja du kan ha henne i så länge med en syresten eller liknande?
Vad har du förresten för andra fiskar i karet? Är det bara golden eller andra snälla ciklider däri så kan du lika gärna låta henne spotta där.
okej, men hur håller man vattnet i lagom temperatur? får fixa så jag flyttar över henne till en större balja imorgon…
Har du element som håller jämn temp så kanske du kan ha baljan över något av dom?
det är olika sortes Malawicilider. är minst 3 hanar som småhugger lite på varann ibland. annars är alla snäll men är väldigt ivrig när dom får mat…
ja har ju element som håller värmen bra:) men går väl att köpa termometer att ha på så man har koll?
Ja testa ställa en balja nära ett element å se vad du får för temp, se till att ytvattnet i baljan rör sej hela tiden så vattnet syresätts.