Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3187 ggr
akvariet
0

För många fiskar?

hej!

nu är jag så förbasskat trött på det här, idag dom ännu en fisk (kardenaltetra) i mitt akvarium…Rynkar på näsan

all död kom efter att jag hade skaffat 10 kardenaltetror och sen dess har det bara dött fler och fler fiskar!

så jag undrar nu, har jag för många fiskar i mitt akvarium? om jag har för många fiskar i mitt akvarium så ska jag sälja alla 7 kardenaltetror som är kvar då elr?

sen, om jag har för många fiskar så kan ni ju FÖRSÖKA berätta så att min pappa förstår för han tror liksom inte på mig så jag får hoppas att han tror på er!

JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!

akvariet
0

putt!

BrallarN
0

Det vore lättare att se om du har för många fiskar om du berättar hur många fiskar du har :D bara ett tips

akvariet
0

oj då!Skäms

jag har:

7 kardenaltetror

3 fullvuxna guppys

5 guppyyngel

1 ancistrusmal

[hilevij]
0

Hur stort är ditt akvarium? :)

akvariet
0

det är på 52 liter med välvd ruta…

BrallarN
0

Jag tror inte det är för mångar fiskar absolut inte men det kanske är så att du skaffat för många på en gång innan du fått akvariet i balans

akvariet
0

hmm, kanske det, jag skaffade alla 10 (son nu bara är 7) kardenaltetrorna samtidigt! så kanske är det!

jag började med att köpa 6 guppys och en mal och sen när tetrorna kom så började massa fiskar dö en efter en! och nu har tetrorna fått någon jättekonstig sjukdom som jag inte har en aning om vad det är för någe!

vad ska jag göra?

HeidiH
0

Om jag minns rätt så är ditt akvarie nystartat? Troligen har det blivit obalans i det. När akvariet är nytt är det ju bra om det står o går med växter o så ett tag innna man stoppar i fisk. I en bok läste jag att det tar 63 dar på det viset att få balans i akvariet. Det är nog inte för många fiskar, men för många FÖR FORT kanske? kan nog vara bra med vattenbyten fta, byta lite med några dagars mellanrum.. Tror jag.. testa vattnet så vet du vad som är problemet..

akvariet
0

okej, jag ska göra det

gjorde nyss ett test som säger att :

pH:7,2

Nitrat:50

Karbonathärte:6

Gesamthärte:6

bra värden?

något jag kan ändra på?

Saga85
0

Har du testat för nitrit också?

Danelius
0

Det kan ju vara en nitrit förgiftining första jag tänkte på.

Men du kan gärna föröska beskriva "denna sjukdom" dinna kardinaltetror har fått.

Beskriv så nogrant som möjligt och visa lite bilder oxå.

(Tips) För att få bra bilder på fiskarna kan man sätta ett förstornings glas lite framför kamera linsen på det sättet blir bilden mycket tydligare.

Danelius
0

PH värdet är alldeles för högt för dina kardinal tetror.

Kardinaltetror ska ha 5-5.7 i ph värde efter lite googlande.

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 hur gör man det? jag har bara en sån där teststicka som mäter det men jag fattar inte ricktigt den! bifogar en bild på hur det ser ut när man mäter nitrit-->

#11 jo, det är vita prickar som är kanske lika stora som en nåltop, det sitter lite var som hälst på kroppen, där prickarna är är det typ utbuckningar, fiskarna äter normalt, de simmar normalt, men det värkar inte vara en sjukdom som sprider sig fort för jag hade två som blev sjuka först och nu är det fyra… åhhh, jag blir galen!

#12 http://www.every-info.com/kardinaltetra/kardinaltetra.htm , här står det att de ska ha från 5,5 till 7!

åhhh, jag känner mig som en mödare! de bara dör hela tiden och det pga mig!Gråter

histronica
0

Kardinaltetran är en vanlig akvariefisk, och den trivs bra som sådan. Många akvarister håller kardinal- eller neontetran tillsammans med skalarer, och det kan lyckas, men oftast äter skalaren upp kardinal- eller neontetran. Kardinaltetran skall hållas i stim om minst tio stycken individer, gärna många fler, då kommer den bäst till sin rätt. Kardinaltetran kan vara litet känsligare för sjukdomar eller för kraftiga förändringar av miljön i akvariet, men vanligtvis inte något som hindrar även ovana akvarister att hålla den med framgång. Kardinaltetran har odlats flera gånger i Sverige, men den anses som direkt svårodlad. Kardinaltetran vill ha akvarium med mycket växter, men ändå med mycket utrymme att simma på, gärna också flytväxter att gömma sig under. Den trivs också med lätt surt vatten och gärna om vattnet är litet brunaktigt då det filtrerats över torv. Kardinaltetran hålls i temperaturer mellan 23 till 26 grader, och trivs bättre runt 26 grader än runt 23. Vid delvattenbyte blir den (liksom andra tetror) gärna uppspelt och extra aktiv då den upplever detta som början på en regnperiod.

se gärna zoopets info om dem - intressant med fakta:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475&SOK=1

Där framgår det också som Danelius #11 skriver, att de bör ha lägre ph - kanske omställningen gjorde dem mottagliga för sjukdomar i samband med flytt, värdeförändringar mm?

histronica
0

ledsen, såg att du precis hittat info om dem

men man lär sig av misstag - jag tror mangroverötter försurar vattnet lite, så ph:t blir lägre. Använd vattenberedningsmedel och införskaffa någon rot till. Det är bättre än att mixtra med massa kemikalier, tror jag.

men kanske någon annan har bättre ideér?

Bit ihop - du är duktig som införskaffar dig mer information om dina husdjur Glad

Misstag har nog vi alla gjort, förr eller senare så bit ihop och fortsätt så Glad

akvariet
0

#14 de kan ha blivit sjuka efter att jag har gjort om i mitt akvarium fast de var sjuka innan dess!

det står INTE att den vill ha 5-5,7 utan pH 5.5-7 det är ett bindesträck dvs från 5 till 7!

om det nu är så att jag ser fel så kan ju inte kardinaler och Guppy leva tsm för om jag sänker pHt så trivs inte guppysarna och om jag har det som det är nu så trivs inte kardinalerna!

åhhh, vad ska jag göra?  är de värkligen så känsliga, kardinaler asså?

histronica
0

Nu har jag aldrig haft kardinaler men jag har hört många säga att de är ganska så känsliga första tiden och man kan tappa nån innan de "körs in" i karet. Måhända behöver du inte sänka ph:t till 5 men kanske mer neutralare, runt 6,5 skulle fungera? Det behöver ju inte vara 7 eller 5 utan kanske ett mellanting däremellan? Fast jag har aldrig haft Guppy heller så jag är fel person att säga om de går ihop :-)

Därför en av anledningarna till att jag numera läser på om de fiskar jag vill ha, innan jag köper dem - så jag kan ge dem största möjlighet att klara sig ihop. (fast det gjorde jag inte till en början - då köpte jag hej vilt de som jag ville ha utan att kolla deras värden, storlekar mm men som sagt, man lär så länge man lever)

Jag tror inte det  var om-möbleringen. Mer isåfall omställningen från zoo hem till dig tänkte jag. Från zoo-affärens ph och andra värden till ditt ph - kan ju ha varit en omställning. Så är det ju oftast men jag tror kardinaler är några av de som kan reagera på detta - verkar ju så iallafall.

Finns det någon anann som ahr Guppy och kardinaler här inne som vet vilka värde de har i just sina kar? Kanske går det att få en viss balans mellan dem? Men som sagt, inga fiskar jag haft så jag vet i ärlighetens namn inte Skäms

Lycka till

akvariet
0

mm, det får jag tänka på…

alla i min familj tror att det var ommöbleringen som gjorde dem sjuka! de tror inte på mig :(

nästa gång ska jag fråga vad de har för värden i sina kar INNAN jag köper fisk därifrån! tack för svaret!

någon som har kardinaler och Guppy tsm och vet vilka värden ni har?

akvariet
0

putt!

paronskrutten
0

Du behöver inte putta så mycket, vi ser ändå ;) Tyvärr vet jag ingenting om vattenvärden än..har bara haft akvarium med fisk i i två dygn..

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!

Helena

akvariet
0

#20 jaha, förlåt!

okej tack!

någon som har kardinaler och Guppy som vet värderna då?

akvariet
0

oj glömde fråga en sak:

vad ska man göra för att bli av med nitrit? härdanefter ska jag köpa en sån där riktig nitrittest för jag fattar inte mina multisticks!

har för mig att man kan tillsätta exrozon elr vad det nu heter till akvariet! det funkar la?

yemoller
0

För att minska nitrit så krävs regelbundna del-vatten byten. Att ta reda på hur man fått hög nitrit halt är också viktigt annars händer det säkerligen igen.

Vanligast är att man matar för mycket.

akvariet
0

#23 mm, jag har ju yngel så jag matar lite extra…

räcker det med att byta vatten en gång per vecka? elr krävs det att man gör det oftare än så?

yemoller
0

Om du har ett nitrit problem så måste du byta oftare, typ varannan dag till problemet är löst.

Hur ofta och hur mycket matar du? lite var annan dag bör räcka även när du har yngel.

akvariet
0

jaha! då får jag göra det då! tack för svaret!

yemoller
0

Ta med ett vatten prov till din fiskaffär, deras tester är nogrannare än stickorna.

Saga85
0

Eller ta och införskaffa dropptest för nitrit - de är mer tillförlitliga. Nitrit ska man inte ha alls i sitt akvarie, det uppkommer om det blir för mycket näring i vattnet (pga övermatning, för lite växter och/eller för många fiskar i för lite vatten) och om det inte finns tillräckligt mycket nyttiga bakterier som bryter ner nitritet till nitrat. För mycket nitrat är nog inte heller optimalt.

Införskaffa nitritdropptest, gör dagliga delvattenbyten, dra ner på matningen och gör regelbundna tester tills nitratet är borta. Ska finnas medel man kan lägga till också vid för mycket nitrat, men det löser väl bara problemet tillfälligt.

TccT
0

Men varför hålla på och dribbla med till exempel ph? Guppy och Kardinaltetra går ihop utan att krångla till det.

akvariet
0

jag ska skaffa dropptest så snart som möjligt! tills dess ska jag byta vatten dagligen och dra ner på matningen då… tack för svaren!

SannaHolmgren
0

Jag har haft Guppy och kardinaltetror tilsammans tidigare i några år utan problem. De gånger jag har haft problem så har akvariet varit nystartat. Mitt första tog ungefär 4 månader innan det blev bra balans i det, och jag fick lära mig den hårda vägen att inte mata för ofta, inte möblera om för ofta, inte städa för noga osv.

Det senaste "flyttade" jag över allting i utan vidare utan konstigheter, men jag tog samma vatten, samma halvsmutsiga bottengrus, växter och körde den gamla pumpen samtidigt några dar. En viss obalans har jag märkt, men det verkar ha rättat till sig.

Det får ju ta lite tid.

akvariet
0

okej! tack för ditt svar!