Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1672 ggr
Westis
0

Strömavbrott

Idag skulle vi har dragit igång vårat akvarium var det tänkt. Men vi fick strömavbrott så det gick inte (vi får inget vatten utan ström då vi har egen brunn)

Nu har vi rejält kallt inne, då vi var utan ström i tolv timmar, har ca tio grader inne.

Det som slog mig idag var, hur gör vi med fiskarna sen om vi får strömavbrott? Det blir ju alldeles för kallt för dem då?

Kan man försiktigt värma vatten på ett gasolkök eller liknande och hälla i? Alltså inte koka vattnet…

akvariet
0

skulle nog funka tror jag!

men har du tur så händer det inte då du har fiskar! heheTungan ute

Westis
0

Åh, det kommer säkert att hända. Vi får strömavbrott varje vinter.

akvariet
0

hehe! inte vi, vår elledningar är nergrävda så här händer det aldrig att man får strömavbrott!Glad

Westis
0

Så skönt! Nu sitter vi under filtar och fryser. Strömmen är tillbaka, men det tar ju en liten stund att värma upp allt igen.

Ska elda i kökspannan nu.

Saga85
0

Har ni en öppen spis eller dylikt i hemmet? Det kan ju vara en bra idé att placera akvariet nära isf. Annars funkar det säkert prima med att bara värma upp vatten och fylla på med om det skulle bli för kallt.

yemoller
0

Jag har sj funderat på detta (även om vi sällan får några längre avbrott).

Min fundering har gått kring att ha ett par bilbatterier med en 12till230volts konverterare till, detta borde ju funka.

Om ni har avbrott ofta så borde ni ju försöka finna extra värmning till huset som typ en kamin. Ni borde ju också fundera på att skaffa en el-generator.

Saga85
0

En annan tanke jag fick var att göra en doppvärmare - fyll en värmedyna (i gummi) med uppkokat vatten och lägg ner i akvariet. Om det är en bra eller dålig idé får någon annan gärna tycka till om. Har aldrig provat eller läst om det.

BrallarN
0

Vad ska man med convertorn till skaffa en simpel liten kupé värmare på 12 volt och koppla allt till bilen så kan den agera generator. Kan ju ha lite lampor också det är betydligt billigare än både en convertor och en generator. :P

yemoller
0

Har ingen bil Flört

Westis
0

Vi har en kökspanna som gör att lite varmvatten kan cirkulera i elementen, men inte så att det blir varmt direkt.

Vill inte ha akvariet vid murstocken, för då blir det ju för varmt när allt är som det ska.

Får testa att värma vatten om/när vi får avbrott när fiskarna är installerade. Förra vintern klarade vi oss faktiskt från avbrott minns jag nu.

SannaHolmgren
0

Koka upp vatten, häll i en petflaska sätt på locket och stoppa ner i akvariet. Den får väl bytas ut ibland men…

Westis
0

Ja, det är ju en väldigt smart lösning :-).

Eidesdotter
0

Jag bodde i Småland under stormen Gudrun och jag o fiskarna var utan ström i 3 dygn eller vad det var. Minns inte att jag gjorde något speciellt för att hålla dem vid liv faktiskt. Hade inget att värma vatten med så det var liksom inget att göra.

Men om jag minns rätt så blev det aldrig någon fara. Jag stängde av de kallaste delarna av lägenheten bit för bit i takt med att temp. sjönk och turligt nog stod akvariet i den varmare delen. Tror inte det sjönk under 16 grader där karet stod o vattnet svalnade långsammare än luften i rummet, så det höll sig runt 18 grader som lägst.

Just det där med att vattnet är en värmereservoar tror jag man vinner en dag eller två på. Blir ju heller inga plötsliga temp.svängningar utan fiskarna "hinner med".

Minns inte att någon fisk dog eller att de hann fara speciellt illa, så det är kanske inte så illa som man kan tro. De gick ner i varv bara.

Däremot mådde nog inte nyttobakterierna så bra, men minns inte att jag fick någon nitritchock efteråt eller så.