"Havssnäcka"? ;O
Ååååh neeej! Mitt akvarie har drabbats av en gul/röd snäcka, som min kompis akvarie är fullt av :O Den är ca. 5 m.m. i diameter, och ganska snabb. Eftersom min kompis har fått jättemånga sånna i sitt akvarie (av misstag) så antar jag att dom sprider sig snabbt :S
Vad ska jag göra, är det farligt? :O Kommer inte håg vad dom heter, typ havssnäcka elr nåt sånt.. Nån som vet vad jag menar?

Här är några rader om en snäckätande fisk. Och här en annons om snäckätande snäckor (men då bör man inte ha äppelsnäckor eller liknande i samma kar, i alla fall inte om man vill ha dem kvar!). En annan snäckätande fisk.
Jag har flera sorters snäckor jag gärna vill ha, så därför har jag inte skaffat någon snäckätande snäcka. De små "skräpsnäckorna" brukar jag plocka för hand, de jag ser, då och då när jag ändå pysslar i akvariet, dem krossar jag mellan fingrarna och släpper ner till fiskarna som slåss om att få äta upp dem!

kan du försöka ta en bild på den så kan jag kanske se vad det är för något… jag tycker att det låter som skrivsnäcka/kanelbullesnäcka!
ta en bild så kan jag dra en slutsats för vad det är för snäckart och vad den kan göra för nytta
#1 Tack för all information :)
#2 hehe, njaaa. jag hittar inte den just nu & jag har bara mobilen att fotta med. Därför blir det liiite svårt, men jag är säker på att det inte är någon skrivsnäcka elr kanelbullesnäcka för den kommer från havet! :S
Om den skulle komma från havet hur har den då hamnat i ditt akvarie?
Dessutom så har du väl ett sötvattensakvarie och då är det inte så troligt att en såkallad "havssnäcka" skulle överleva i ditt ekvarie
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#4 Därför att min granne (som också har ett akvarie) har plockat stenar från havet som hon sedan kokat och lagt i sitt akvarie. När jag sedan köpte akvarie fick jag låna några av dessa stenar, och då upptäckte vi sniglar i både hennes och mitt akvarie! Efter det kom min brors kompis (som är väldigt bra på fiskar & djur i avarium) och sade att det var en havssnäcka, om jag inte minns helt fel på namnet.
#5 Om hon har kokat stenarna så är det inte så troligt att det följt med några snäckor från havet eftersom de borde ha dött under kokningen.
//GuUuLd,
-IE Photography-
jag köpte praktsbotior åt sniglar så jag har bara sett 2 sniglar sedan jag köpte dem tog ca 2-3 dar innan de åt upp alla
Snäckorna du har fått är med största sannolikhet skivsnäckor eller posthornssnäckor. De ser ut som små kanelbullar ungefär.
De har inte kommit med stenarna utan med växterna. Det sitter små geleklumpar på bladen som innehåller snäckägg.
Snäckor är ingen fara alls, tvärtom, de äter alger och städar i akvariet.
Får man alldeles för många så har man matat för mycket. då är det bara att dra ner på matningen så försvinner de så småningom.
#6 Ja det förstår jag, det är ju därför man kokar ! Men det kanske möjligtvis har följt med små bakterier ändå, som jar bildat dessa sniglar (?)
oojj!! :O
#9 Nej det är inte så troligt. Det är nog snarare så som #8 säger.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Nej, bakterier kan inte bilda snäckor, det vore evolution i racerfart, det!!!
Inte heller överlever bakterier från havet kokning.
#16 & #17 Okej, så ni menar alltså typ att alla sniglar kommer från växterna?
#18 Precis. De kan också komma med fiskarna om de ätit snäckrom :)