Platy i Yngelbox..
Just nu har jag min Sunset Platy i en "yngelbox" (bilden är inte på min fisk!) där den inte precis verkar trivas :S Jag vill att ynglena ska överleva så därför får hon stanna där tills dom har kommit. Kan det vara farligt att ha henne där när hon blir så stressad? Eller kommer hon lugna sig?

Kanske kan stoppa i en växt, flytväxt eller något så hon inte känner sig så utlämnad om du ska ha henne där i? Kanske beter sig mindre stressad då - ifall det finns något som hon kan "gömma" sig lite bakom/under?
Yngelboxarna är alldeles för små för att vuxna firrar ska trivas i dom!
Vill man att ynglen ska klara sej får man plantera mycket växter eller ha ett annat akvarium att ha honan i när hon föder.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Förut när någon av mammas favorit fiskar började få yngel så la hon dem i en yngelburk, lät henne föda några o sen släppte tillbaka henne.
Det tar tre veckor för ynglen at utvecklas i honan, och har du henne i en yngelbox så länge s är risken mycket stor att hon dör för dig istället. Hon kommer inte lugna sig. Dessutom är risken stor att du får dålig vattenkvalitet i boxen. även om den hänger i akvariet.
Det är otroligt stressade med yngelboxar överhuvudtaget.
Bättre är att göra som LisenN säger och plantera tätt med växter med olika höjd så gömmer sig ynglen där istället.

Nu blir jag lite osäker. Jag antog att hon precis börjat ynglat? Men hon kanske bara är i "början på graviditeten"?
#4 & #5 Nej nej nej! Hon har självklart varit "gravid" länge nu! Jag tror att hon hade parat sig med någon innan jag köpte henne, och det är ca. 3 veckor sedan nu. Självklart skulle jag aldrig någonsin få för mig något sånt, hon har ju redan fått ett yngel (; Och jag släpper ut henne om hon inte får några de närmaste dagarna.