Kampfiskodling
Hej!
Jag planerar att göra ett nytt odlingsförsök med mina kampfiskar!
Förra gången gick det inte så bra då hanen aldrig blev riktigt nöjd med sitt bo och jag tror också att han var för ung. Honan jag använde då (från K&K) dog också efter ett par veckor (av outgrundlig anledning) och sedan dess har odlingen legat på is.
Nu har jag dock köpt mig en ny hanne för ett par dagar sedan och jag har också "plockat på mig" ett litet förråd av honor, så nu är jag redo för ett nytt försök! ;)
Vet att det finns ett par stycken här på forumet som odlar kampfiskar och tänkte att ni kanske kunde komma med lite råd och tips utifrån era erfarenheter :) har läst många artiklar och forumtrådar, men vill höra allt igen! :)
Just nu bor den tilltänkta hanen i ett plasterrarium på 20 l med 10 cm vatten och har påbörjat försök till bobyggen, men han behöver nog något att västa boet vid. Har hört att många använder halva plastmuggar eller liknande, har det fungerat bra? Andra tips?
Har ingen doppvärmare i karet, är det nödvändigt?
Vill också minnas att luften i karet ska vara fuktig för att bubblorna i boet inte ska spricka lika lätt, sant? Bör jag isf lägga någon form av lock över terrariet? med små andningshål, givetvis.
När man ska släppa i och plocka bort honan kan jag, likaså när hanen ska tas bort.
När ynglen kläckts, vad har ni matat med? vad har varit effektivast? Äggula, nykläckt artemia, annat? Har hört att infusorier inte ska vara bra då några "bränns" och skrämmer ynglen?
Vattenbyten, hur ofta och hur stora? Varje dag i början antar jag?
Alla tips och råd välkomnas! :)
Avslutar med lite bildbombning på ett par av kampisarna, som ni ser på bilderna så är det alltså CT som kommer odlas :)
Här är den hane jag hade sist som aldrig blev riktigt nöjd med boet ;) Nu är han lite mager och ska matas upp och få växa på sig lite innan jag gör ett nytt försök! :) Snygg är han ivf!
_Här är den nya hanen! blir inte klok på hans färg då jag tycker den skiftar hela tiden; ibland lila, ibland blå, iblan grå.. men oftast ser han ut ungefär så här ivf! :P
Sedan har vi ett par honor, först ut är en liten röding!
Sedan har vi den blå argbiggan ;)
Därefter kommer ett par nykomlingar. Först ut av dem är en hona jag först trodde var multicolor, men kroppen har bleknat och hon ser nu mer ut som en combodian (?).
Sedan har vi en till cambodian (?) med ljust lila fenor och röda fenstrålar (syns inte så tydligt på bilden).
Sedan har jag också två till nya honor och en äldre som var lite svårfångade på bild :P Den ena är i alla fall gul cambodian (?) och fastnade på bild i form av gult sudd:
De andra fastnade dock inte på bild alls då de envisades med att gömma sig i växterna :P den ena av dem är ivf en cambodian av något slag och den sista har en väldigt intressant färg som är lite svår att beskriva, hon är som metallfärgad blå/brun.. väldigt vacker ivf :)_

Måste bara säga: HERRE GUD VAD JAG ÄR AVIS PÅ DINA FISKAR Evelyn! Gud vilka snyggingar du har fått tag på >.<
Så här brukar jag göra och det har funkat utmärkt för mig:
Jag började med att sätta ner hanen i en balja då, din 20 L funkar jätte bra, ha ungefär 15cm vatten. Doppvärmare är ett måste då ynglen kräver konstant värme och är jätte kännsliga för temperatur skillnader, ha på ungefär 27 grader. Lock är som sagt viktigt så både ynglen och bubblorna är kännsliga för kall luft.
Jag låter hanen stadga sig lite i karet i några timmar. I karet har jag en halvplastmugg som jag tejpat fast så den är nersänkt ungefär 1cm som kanter. Jag har inga växter eller sånt utan har karet bara helt utan nåt förutom muggen då. sen lägger jag honan i tex en genomskinlig burk eller enn yngelkar så han blir peppad att börja bygga skummbo.
Så fort hanen har börjar bygga ett skummbo som är relativt stort/hållbart (eftersom han inte kommer ha någon annan starns än under burken att bygga skummbo på så blir det där automatiskt och det håller bättre där under) så lägger jag i lite gömställen, kanske någon växt osv. då släpper jag också ner honan till hanen, han komer så klart ge sig på henne och jaga henne, men det ingår i uppvaktningen. Sen sköter som resten själva om allt går som det ska. Ett sätt att se att honan vill para sig är när hon börjar dra ihop fenorna så fort han kommer i närheten av henne och vajar på helle kroppen. Då brukar hon också försöka följa efter honom till boet, även då kan han jaga iväg henne men tilllslut så börjar dom oftast para sig ^^
Du ska inte släcka till karet under den tiden. Inte någon gång från att du släpper i dom tills att du atr ut hanen.
Dom kommer para sig under ungefär 2-5 tim (beroende på hur mkt ägg hon bär på). När honan inte längre har några ägg kvar så bruakr hon oftast dra sig undan lite, hanen kan också börja jaga iväg henne. Men kolla på henne mage innan du tar upp henne, det har hänt för mig att honan har blvivit iväg jagad och sedan några minuter senare så har dom börjar para sig igen. Du får försöka locka iväg honan och vara väldigt snabb när du ska ta ut henne så inte skummboet går sönder.
Hanen tar då hand om ynglen tills som är istortsett frisimmande, det tar ungefär 1 dygn för ynglen att käckas. Brukar låta hanen vara kvar hos ynglen i 2 dygn efter kläckning, sen är det bara att ta ut honom. Han kanske kommer bete sig lite konstigt ett tag men det går över ;)
Vattenbyten ska man vara riktigt försiktig med, ynglen är så kännsliga för skillnader på temperatur. Jag brukar byat ungefär en gång i veckan men bara lite granna, och hellst ska vattnet vara ungefär samma värme som dom bor i. den första veckan byter jag inge vatten alls.
Jag brukar vänta i ungefär en vecka tills jag börjar mata dom… Jag vågar inte mata med infusorier för dom brukar kunna skita ner vattnet ganska rejält. Sen matar jag dom ca två gånger om dan med nykläckt artemia tills dom börjar kunna äta fryst foder :)
Ojj vad långt det blev nu :P Hoppas du förstod allt, om du har ytterligare frågor så fråga ;)
Hahah, misstänkte att du skulle gilla dem! :D Det har sina fördelar att arbeta i zoobutik.. ;)
Det finns förövrigt flera ct-honor kvar, flera cambodian (bl.a. en som var "helt ren" i kroppen, utan fläckar) och också en mökt blå + den tuggade turkosa du såg sist. De nykomna har fin storlek och är goa om magen så de är förmodligen redo för lek :) Cambodian-damerna är troligen kullsyskon till mina på bilderna ovanför, så de kan nog bära på rätt intressanta färger!
Det kom också en rätt snygg ct-hane, påminner om denna fast ljusare i kroppen och med ett rosa band längst ut på alla fenor, om jag inte minns helt galet :P Var sugen på att ta honom också, men är inte så mycket för lila och rosa egentligen :P
Tack så mycket för tipsen!
Då blir det till att köpa ny doppvärmare, de jag har är för starka och kommer att koka firrarna annars, och det vore ju onödigt.. ;P
Visst borde det förresten fungera med locken som hör till plastterrarierna (det är ett vanligt sånt här) om man tejpar för så gott som alla lufthål?
Han går som sagt i ett enskillt kar nu med 10 cm vatten (höja till 15 är att rekomender alltså?) utan något annat. Tänkte låta honom gå någon dag och se så han är pigg och kry och utvilad (kommer ju iprincip direkt från imazo).
Sedan blir det till att släppa ner en hona (i glasburk eller så då) och se vad som händer :P
Växter säger du, har du dem i kruka? Annars flyter de väl omkring och kan fastna i skummboet?
Belysningen antar jag är viktig för att hanen ska kunna se rommen ordentligt? Är belysningen viktig sedan, för ynglen, också? Terrariet står nämligen i en bokhylla nu där det blir lite dunkel belysning så det blir till att flytta det isf :P
Du byter vatten så sällan alltså? trodde det var jätteviktigt att byta ofta med yngel! Vet att odlare av andra fiskarter brukar byta varje dag iprincip, men det kanske inte är lika viktig för labyrintfiskar som andas luft?
Du hade testat äggula också va? Tyckte du artemian gav bättre resultat? Det kanske inte skräpar ner ilka mycket? :P
Det dyker kanske upp frågor allt eftersom, får väl se hur det går! :P Får börja med att köpa en doppvärmare, men det blir nog inte förrän på tisdag då jag jobbar nästa gång :) Får plugga på lite mer om odling så länge ;)

Spennande hane ;) Får skynda mig ut på måndag och införskaffa mig lite honor och ev en hane då x)
Jag brukar ha växterna i kruka men det spelar heller inte någon större roll om dom flyter, dom brukar inte flytta sig spec mkt eftersom vattnet är så stilla. Om han då också har gjort skummboet under muggen så bör inte växten göra så stor skada om muggkanterna är nedsänkta ungefär 1cm (du får nog tejpa fast den så den håller sig där) :)
Så fort ynglen är frisimmande så är det bara att ha tänt och släckt som vanligt igen :) Belysningen är vell ganska viktig, brukar bara ha en lampa stående över karet. Belysningen för ynglen vet jag inte riktigt, det ska ju inte vara mörk, dom ska ju kunna se maten :P
det där ed vattenbyten är jag inte 100% säker på, min metod har funkat hitills så det kan ju inte vara något fel på den. Dom tar ju luft från ytan (det bör då vara varmt och fuktigt under locket så dom inte får lunginflamation) då så det är velll mer att försöka upprätthålla värderna i vattnet så det inte blir nitrit eller liknande. Kanske får ta en liten slang och suga upp skit och matrester också.
Jo, jag har testat med äggula, jag tycker inte alls det var nå bra. Dom åt det inte och det blev bara möggligt och äckligt. Artemian funkar jätte bra, det är vell mer instink att äta något som lever än nåt som bara faller till bottnen. Dom har ju som ryckiga rörelser som kannske lockar tilll att äta också ;) Växer fort gör dom också av det. Det skräpar inte alls lika mkt, det blir inte äckligt på bottnen lika fort iaf av det (:
Hehe, du får göra det! Du kan ju ringa och reservera några också om du vill vara säker på att de finns kvar :)
Är nog säkrast att ha i kruka ändå, ivf för mig då mina kampisar noppar mycket på växterna och det skulle nog få dem att flyta omkring :P
Jag undrar jag om man inte kan ta en typ spotlight och fästa den i bokhyllan och rikta den mot terrariet, det borde ju räcka som ljus! Har ju en sådan över :) Då slipper jag flytta på allt!
Misstänkte att äggula skulle vara "äckligare", kändes som så :P Då testar nog jag också med artemia till att börja med ;)

Får ringa imorgon isåfall :)
Det skulle säkert funka, så länge det inte är mörkt så tror jag inte det spelar någon större roll vad ljuset kommer ifrån :P