Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5474 ggr
Mig-
0

ancistrus frågor :)

jag undrar hur jag får mina Ancistrus att leka? jag har en rot med håligheter och ett kokosnötskal som grottor. ancistrusarna jag har är två honor på 6 och 4 cm och en hane på 6,5 cm. ;)

sen har jag märkt att de simmar upp till ytan (och hämtar luft?) Varför? ska de göra så? :)                                      

I artikeln om Ancistrus så står det något om att det kan bildas en bakteriefilm som är skadlig för yngel om man har sand , kan jag alltså INTE ha sand då eller? :)

Mig-
0

ingen som kan svara? ;)

heffaklump
0

Om dom hämtar luft från ytan så borde det nog vara brist på syre i vattnet tror jag.

Mig-
0

men det är bara en som gör det, jag fick henne igår.

goodcore
0

Har ancistrusarna blivit könsmogna?

Mitt tips är att köpa lekrör i keramik, funkar kanon! Har vanligt grus hos mina så kan inte uttala mig om sand är skadligt.

Mig-
0

hanen jagade henne lite i början så jag tror att de är det, men nu händer det ingenting,är det kanske för att jag behöver fler grottor? var köpte du rören?:)

goodcore
0

Lekrör finns på de flesta djuraffärer, annars kan du alltid be dem ta hem. Beställde mina lekrör från akvarieteknik via en djuraffär.

Mig-
0

okej ;P va bra :)

Mig-
0

de sa på djuaraffären att de inte hade något, och att det inte behövdes något speciellt för att få dem att leka, det kanske behövs en till hona *dyrt* ;) de tar 80 kronor /st för dem :/

goodcore
0

Jaså? Hmm, konstigt av en djuraffär att inte vara mer tillmötesgående. Jag försökte få lek på mina (1 hane, 2 honor) men det blev inget förrän jag fick tag i lekrör. Sedan dess måste jag då och då ta bort lekröret för de leker KONSTANT.

Elinormaggan
0

Ibland går det bättre med en hona ;) och prova sänka tempraturen 1 grad eller nåt det kan få dem att leka ;)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

GuUuLd
0

Lekgrottor är inte nödvändigt när det gäller Ancistrus då de inte är så kräsna av sig. Har hört folk som fått lek utan lekgrotta, det räcker med rötter eller stenar t.ex.

Är dessutom inte så många djuraffärer som säljer lekgrottor har jag sett.

Själv föredrar jag dock lekgrottor och har fått lek på min ancistrusar ett antal gånger, har bara 1 hona och 1 hane.

Testa att sänka temperaturen i vattnet, var en som berättade för mig att han la i is i sitt kar när han triggade sin ancistrusar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Mig-
0

tack så myckat! det ska jag prova :D

Mig-
0

jag har nu satt ihop en "avelsgrupp" på en hane och två honor i rätt storlek, vilket var ganska svårt att få ihop, bara det att hanen inte alls intresserar sig i någon av honorna. Är det helt kört eller kommer de igång efter en månad eller 2?

Elinormaggan
0

De kommer nog igång när de är redo och det kan ta sin tid ;)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

LisenN
0

Mata mycket! Inte överdrivet men dom måste få rejält med mat för att kunna producera.

Vattenbyten med något kallare vatten triggar ofta men är dom inte i fin form så kvittar det.

Hoppas dom får till det så du snart har en massa bebbar :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Mig-
0

tack så jättemycket för svaren!, har värkligen väntat på bebbar länge nu :)

Mig-
0

skulle flytta ena honan till ett annat kar då jag inte har tillräckligt med gömställn där de är i nu….

därför fångade jag in henne i hoven, bara de att det inte gick att få loss henne då hon hade spärrat ut sina "taggar"  och satt fast. jag fick till sist hålla i henne och klippa/lirka loss stackarn. nu stuntade jag i att flytta på henne p.g.a stressen, men hennes taggar är helt utspärrade fortfarande! :O hjälp!!

sen hände en annan grej, det var så att jag åkte och handlade in nya växter till mitt akvarium. nästa morgon fick jag syn på något gult, då var det en liten Ancistrus som otroligt nog hade överlevt i påsen med växterna och simmade glatt runt i akvariumet…

men nu ser det ut som om hon har en kula i magen, den är verkligen helt rund, det ser ut som om h*n ska spricka…:OFörvånadhjälp!!

Mig-
0

putt..

Stephanie
0

#18 Det är ingen idé att putta efter tio minuter Glad

Hur länge sedan var det hon fastnade i håven? Förmodligen behöver hon bara vara i fred och få lite lugn och ro för att lugna ner sig igen.

Vad gäller den andra malen har jag ingen aning om vad som kan ha hänt? Hur stor är den? Har du någon bild?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Beroende på storleken på malen du fick med, så kanske det är en gulesäck den har kvar? Men hur länge de har kvar den och hur stora de är då vet jag inte.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mig-
0

tack, 4-5 cm kanske den är ;)

LisenN
0

#21 Då är det inte gulesäcken iallafall…

Du har inte möjlighet att ta kort på den?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Mig-
0

ska försöka :)