Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1970 ggr
akvariet
0

Jävla skit!

nu blir jag för fan frustrerad!

jag har bara hafft akvarium i 2 månader och redan är det kaos!

jag menar, kolla… mina växter står härs och tvärs, mina fiskar dör, asjobbigt att göra rent bara för att jag inte gjorde en lutning på gruset, fiskarna blir sjuka och ja, hela akvariet bara kolappsar! det är inge roligt att ha det så här!

när jag köpte akvariet så TRODDE jag att det skulle bli kul och avslappnande men snarare tvärtom, det blev ett rent helvete och detta är inte kul!

jag vet inte vad jag ska göra! jag gänner mig som en mödare…. en som bara har fiskar för att plåga dem!

snälla jag vill inte tappa intresset för jag älskar mina fiskar men varje dag kommer nya problem och jag kan inte slappna av!

vad ska jag göra? jag vill inte ge upp, men det är precis på gränsen att jag gör det!

snälla hjälp!

akvariet
0

jag ber om ursäkt för mitt språk men…

TccT
0

Kan ta några månader innan det kommit igång ordentligt. Kanske mycket fisk och matning? Bra att mata snålt i början speciellt. Behöver inte mata varje dag ens. Du gör väl inte helrent när du skriver att jobbigt att göra rent? Då blir det som nystartat akvarium igen.

akvariet
0

#2 jag har nu 9 kardenaltetror, 3 guppys, massa Guppy yngel, 2 räkor, en mal…

nu när jag har yngel så matar jag lite smått två ggr per dag anars en gång per dag…

nej, bara slamsuger, men jag har läst att man ska ha lutning på gruset så att skräpet åker framåt, men så är det inte i mitt akvarium där ligger all smuts och skräp i små hålor i bakrunden!

vad ska jag göra? snälla hjälp!Gråter

sophia007
0

Lutning på gruset beöver du inte ha. Växterna står hur som helst säger du, vad är det för mal du har, hur stor är den? Ger du den maltabletter? Du kanske är för noga med rengöringen så den går på växterna istället?

Vad har du för filter? Gör du rent det? Om du gör det så låt bli det! *S* Där bildas bra bakterier som akvariet behöver.

Vilka fiskar har dött och hur dog de?

Har du gjort några tester på vattnet? Lämna in lite vatten där du köpte akvariet och be dem kolla åt dig.

Kardinaltetrorna kan vara lite känsliga ibland men guppysarna brukar vara rätt tåliga. Men de lever bara 1-2 år! Och hanarna färgar ut ganska sent så är det hanar som dött kan det ha varit av ålder.

akvariet
0

#4 nehe… jag har en liten ancistrusmal på ca 4-5 cm… nej, behöver dom det? jag städar en gång i veckan och byter ca 25% i veckan..? vad jag har hört så ska malen gärna vilja äta på svärdsplanta och jag har en sådan!

den heter HL-BT400 och har märket HAILEA… ja två ggr, helvete då, då är det kanske därför!

tre guppys i storleken 4cm, den första stod vinkelrätt upp mot ytan när den simmade och nästa dag låg den död… den andra var nere vid botten och åt aldrig, dens fena blev typ som en spets och tillslut så avlivade vi den… den tredje var en gravid hona, hennes bakdel liksom gjorde så att hon kom uppochner, henne avlivade vi också tillslut, och den fjärde var igår då en kardenaltetra låg i javamossan helt stilla och färglös=död!

jag gjorde två stycken tester i butiken innan fiskarna fick flytta in, sen har jag gjort två tester per månad och den som jag gjorde aldeless nyss så blev det 25mg nitrat… är det faligt?

vilka är det som lever i 1-2 år? men hanarna var ju bara 4cm långa å en fullvuxen Guppy blir la 6cm elr?

godisgrisen
0

Jag vet detta är en frustrerande hobby! Det går inte alltid bra och det tar lång tid att lära sig eftersom man får gå på känsla. Varje akvarium är sin egen värld och man kan inte läsa sig till all kunskap. Det är den där fingertoppskänslan som kommer om man härdar ut katastroferna i början! Det är hemskt när fiskar dör men det hör till och det är jättehemskt när man känner att man dödar dem när vattnet är dåligt. Jag vet men det blir bättre!

Faktiskt finns det en charm i att det är svårt. Det måste ju vara en utmaning! Duktiga akvarister är personer att beundra! Vem som helst kan inte få till ett vackert och friskt akvarium. Det behövs massor av kunskap och övning.

Ofta gör de flesta samma misstag i början man matar för mycket, skaffar för många fiskar och städar för noga. Man tror inte själv att man gör dessa fel jag trodde inte jag gjorde dessa fel när mina fina fiskar dog som flugor i början, hemskt var det… men jag lovar jag gjorde dessa fel. Så tips -mata mycket mindre än du tror, skaffa inga nya fiskar nu och städa inte alls byt bara vatten slamsug inget på ett par månader och gör inte rent filtret om det inte nästan "stannat". Det låter konstigt men troligen kommer det att funka!

Du har inte så bra förutsättningar tyvärr eftersom ditt akvarium är så litet med ett större blir problemen mindre. Lycka till bit ihop och kämpa på!

Jag hade akvarium när jag var liten sen var jag utan en tid nu har jag de senaste tio åren haft många akvarium. Jag har lagt ner mycket tid på dem lärt mig massor men råkar fortfarande på motgångar då och då man blir aldrig fulllärd även om det blir bättre och bättre…

akvariet
0

#6 fint skrivet!

inte städa, inte mata så mycket och inte slamsuga… okej! men jag matar så mycket nu bara för att jag har yngel i karet… jag är rädd att de inte ska klara sig..!

jag skulle kanske få ett nytt och större akvarium på ca 100 liter nästa år men jag är inte 100 på att jag får det men… blir det mycket lättare att sköta ett 100 liters än ett 52 liter?

tack för svaren hitills!

ni får mig på lite bättre humör i alla fall…! :I

Stephanie
0

#7 Låt bli att mata helt på några dagar, sen bara ytterst lite mat varannan/var tredje dag. Det är så mycket lättare att mata ihjäl sina fiskar än att svälta dem…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LisenN
0

Ger du dom flingor? Isåfall kan du mosa dom med en sked så det blir riktigt fina korn av dom å sedan ger du bara lite åt gången ett par ggr/dag. På så sätt får ynglen i sej det dom behöver utan att du behöver övermata.

Låt bli att göra rent pumpen tills du märker att den inte sprutar ut vatten med samma kraft längre.

När du gör rent den så gör det i en del av akvarievattnet och tänk på att inte göra det i samband med ett vattenbyte.

Det ordnar snart upp sej för dej ska du se men jag förstår att det känns jobbigt när det går åt skogen hela tiden!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

KerstinL
0

Jag kan ju säga att under dom 5 åren vi haft vårat tetraakvarium (450L) så har vi aldrig slamsugit botten, filtret görs rent högst 1 gång/månad och vattenbyten blir gjort med 2-3 veckors mellanrum. Vi gör aldrig rent filtret i samband med vattenbyte.. Under dessa 5 år har vi haft ett "bakslag" och det var när jag hade köpt nya neontetror och dom hade neonsjukan, då dog halva tetrabeståndet innan vi fick bukt på det. Man är alltid nojig i början, vill ha rent och fint, tror att fiskarna är hungriga så fort dom kommer upp till ytan mm men det går över, när man fått lite kläm på det hela så brukar det lixom gå av sig själv.. Jag har haft akvarium i hela mitt liv och varit på väg att ge upp ett otal gånger.., men jag brukar säga att utan motgång är det svårt att njuta av medgång!! Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

#8 okej men då måste jag bara få in det i mina föräldrars skallar först! då gör jag det…

#9 ja, jag ger dom redan mosat flingfoder…

oj! jag har bara sjöljt den i kranvatten och sen har jag gjort det sammtidigt med vattenbyte…

tack för att ni förstår!Glad

hoppas kardenaltetrorna och alla andra fiskar klarar sig!

Stephanie
0

#11 Jo, jag vet hur det är med föräldrar Flört Mitt lilla 17-literskar där jag hade kampisen, blev ju alg-bombat. Fattade inte varför först, tills jag insåg att de där "mathögarna" jag lade på glaset försvann då och då. Det visade sig att det var pappa som trodde att jag glömde mata den stackars kampfisken och petade ner de högar som jag lagt upp som veckans ranson Tungan ute Suck!

akvariet
0

Flört#12 ahaha…! ja det var ju lite synd det där…

#10 jaha… utan motgång ingen medgång…

tack för alla era svar! Jaja, vi får la hoppas på det bästa!

men skulle behöva behöva någon som kanske kunde få min pappa att förstå det här med storleken på akvariet… han tror inte ricktigt på det tror jag…Obestämd

Stephanie
0

#13 Tror han inte att ett större akvarium är enklare än et mindre, eller vad? Jag vet inte om ett stort akvarium är lättare än ett mindre, men det är lättare att få en bra balans i akvariet.

akvariet
0

#14 okej.. elr skit it…!