Döda fiskar "/
Nu när snön och isen smält här nere i södra skåne så upptäckte pappa att två av våra stora koiar hade dött. Pappa som har likfobi bad mig ta hand om dom som vanligt och det var ingen kul uppgift. Fiskarna var över halvmetern båda två och vägde tillsamans över 5 kilo. Anledningen till att dom dött är antagligen att dammen blivit grund och att det blev dålig cirkolation i vattnet och till våren ska jag och pappa lägga igen den 80 m^2 stora dammen. Ville bara säga Usch tvi och blä vad döda fiskar luktar äckligt "/

Usch och fy,
stackars dig och stackars fiskar 
Hoppas det gick bra att ta rätt på dem, snällt av gid att göra det.
Jag brukar i värsta fall hojta på min son (som är fritidsfiskare) jag också ….

Jo det är väl där det började för jag fiskade otroligt mycket som liten.
Har dock lite svårt att smälta att dammen ska bort för det är ju ändå så att den tar stor del av trädgården och det blir ju ganska stor skillnad

Ja, synd på dammen - de kan vara riktigt vackra att ha på tomten.
Du tror inte han hinner ändra sig till våren? när värmen kommer igen….

Nja tvivlar det skulle vara för att han inte orkar fylla igen den men när våren och värmen kommer så är det båten som ska fixas för jag och pappa renoverar en 70 år gammal kryssare så det är väl där tiden försvunnit.
Dammen har dock ett vattenfall som består av en lite dambasäng på 1000l som när den fylls med vatten av pumpen så rinner vattnet ner i dammen så jag kan nog övertala honom att jag kan ha den lilla dammen med lite växter och kanske ngra guldfiskar i.
Antingen kan ni ju gräva dammen djupare så att det blir en djuphåla där koien kan övervintra eller också tar ni in den i ett svalt utrymme (5-10 grader) över vintern. Då behöver den inte så stor vattenvolym eftersom den går i dvala.

Saken var att det var det vi hade dammen var över en meter djup men dom senare åren har den blivit grund så den hade behövt grävas om men det är ingen som har orket att sköta det och det är ett ganska stort projekt i både arbete och pengar att gräva om en damm på 80 m^2 jag och pappa (mest pappa) grävde dammen för hand och gjorde allt själv och det var ju ett gigantiskt projekt så tyvär blir det nog bort med stora delar av den "/
Hålla sig mellan 5-10grader är inte det bästa. Att ligga någon grad över 10 eller under 5grader i såfall. Hellre 10 eller någon grad uppåt med bara snål matning.