Dålig kvalite på Platy?
Hej!
Jag har en liten fundering…
Var i djuraffären igår och frågade lite om mina Platy som jag köpt där och som har dött en efter en… Alla andra fiskar i akvariet mår prima, men mina 10 Platy har sakta med säkert blivit till 2 st 
Frågade då killen om jag skulle komplettera upp och köpa flera Platy eller gå över till någon annan sort (eftersom jag inte lyckas hålla dem levande) och då sa han att det överlag var dålig kvalite på Platy och Svärdbärare, speciellt de som är röda färger. Tydligen så är de så hårt odlade så när de kommer ut i "vanliga" akvarium så klarar de inte av miljön där utan dör…
Vad har ni för erfarenheter av Platy? Är de svåra eller är det bara min djurhandlare som har en dålig grossist?
Tack för ditt svar!
Jo, jag är nybörjare och har haft akvarium sedan i våras. Började då med en algätare, 2 st pansarmalar, 10 st Platy och 1 kamphane. Alla andra mår som sagt prima, medans mina Platy bara dör… Synd, tycker jag.
Nu har jag 2 st Platy kvar, ska jag bara låta de va, eller ska jag köpa flera igen och försöka? Tips?

jo det stämmer att dom flesta ungföder som man köper i zoo inte har bra kvanlitet. dom är odlat i asien och drivet upp för fort , det är mycket inavel m.m.
det bäste du kan göra är att kolla om det finns en akvarieklubb eller en privatodlar i din närhet som du kan få köpa av…då får du oftas dom fina o långlivet djur.

Tycker det är helt sjukt att dom kan göra sånt och lixom föda upp fiskar så hårt bara för att käna pengar… Det är lite konstigt att sådana säljs i affärer om dom bara dör, dom kostar ju en slant.

Alla mina är väldigt tåliga och dom flesta är röda eller har rött i sig, men jag kanske har tur med min djuraffär bara.. :)

jag har aldrig hört det med att röda fisk skulle va mindra tåliga…ahhh jag tror det är skitsnak.
Jag har platys och jag har inte märkt att de ska ha dålig kvalitet :) Jag tycker de är väldigt trevliga fiskar.

#8 har dom dårlig grossist ska dom byta ja det tyckar jag oxå.