Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2011 ggr
Emiizan
0

Frågor om Yngel!

Om ca. 2-3 veckor kommer det små dalmatinermolly yngel till världen! :D Jag har aldrig haft en fisk som ska få yngel förut, så det här blir spännande :D

Jag har bara ett problem, för det första, så verkar det som om en svärdbärar hona också ska få yngel (& ev. en platy) och för det andra, så kan jag ingenting om sånt här! :S Därför behöver jag all den hjälp jag kan få, så ingenting går fel.Jag har några frågor;

Hur förhindrar jag att ynglena blir uppätna?

Ska jag typ vänta med å städa tills efter ynglena har kommit?

Hur många kommer det nu första gången?

Hur lång tid tar det tills dom blir stora/fullvuxna?

Finns det något övrigt jag bör veta, i så fall vad?

akvariet
0

om du har mycket växter i akvariet så brukar de klara sig upp til åtminstånde 10+. du kan också införskaffa javamossa som är väldigt fin av sig så att de stora fiskarna. javamossa kan du kopa av kerstin!

städa skall du absorlut inte göra då ynglerna kan komma för tidigt och du ser dom inte då och riskerar att få med dom upp bara gör regelbundna vattenbyten en gån i veckan men var noga med att inget levande hänger med!

jag fick totalt 7 av första kullen och 10 av andra (är glad för detta så att det inte blir en befolkningsexplosion!)så man kan säga att runt 10 st iaf…

fullvuxna är dom ju när dom har nått maximal längd och stora är dom nog vid typ 3 cm tror jag då de inte har några fiender längre som kan äta upp dem. mina yngel från första kullen är 13 dagar gammla och 1cm långa så man kan säga att de växer ganska snabbt!Förvånad