Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1691 ggr
Emiizan
0

Vilken ska jag välja ?

Just nu har jag två dalmatiner molly, tre svärdbärare och två Platy i mitt 54L akvarium. Jag hade tänkt köpa lite nya fiskar och då undrar jag ; ska jag köpa ett stim kardinal/neon-tetror eller några guppys?

Vilket är bäst och vilket är roligast?? =)

akvariet
0

jag tycker att kardenaltetror är RICKTIGT fina när dom är många! jag har bara 10 stycken men änndå är dom som blickfång! hehe…

vilken som är bäst? hmm, asså för mig har det gått ricktigt illa med guppysRynkar på näsan bara efter 2 veckor sen jag köpt in fiskarna dog en, sen var jag tvungen att avliva en och sen dog en till! så nu har jag bara tre kvar MEN tsm med en massa yngel!Skrattande

sen när alla dessa fiskar hade dött så sökte jag på guppysjukdom och fick fram att dom guppysarna som man köper idag är helt sönderavlade och svaga! rätta mig om jag har fel!

aja, lucka till med dina nya fiskar!

Emiizan
0

#1 okej, jag har tänkt mest på att köpa kardinaltetror, men räcker det att köpa 6st?

histronica
0

Hej

Hur är det med de fiskar du har - är de fullvuxna?

sådana fiskar du har ska man räkna på ca 10 liter per fisk

- jag tycker att det i såfall räcker med 6 stycken med tanke på karets storlek - även om nu kardinaler är stimfiskar, så mår de heller inte bra om det är för fullt i karet.

histronica
0

Varför inte ett stim, modell mindre pansaralar?

Då får du fler fiskar i karet men inte på samma nivå, då dessa mer går på botten Skrattande

Emiizan
0

#3 Alla mina fiskar är inte helt fullvuxna, men jag håller fullkomligt med dig. Jag vill ju inte överbelasta akvariet (;

akvariet
0

#4 ja, det är ju också en idé dvs köpa dvärgpansarmalar som mäst håller sig nere vid botten och dessa små malar blir knappt 3 cm långa helle! du kan lätt ha typ 6 dvärgpansarmalar!Flört

Emiizan
0

#6 Okej ;) Men vet du? För första gången ska en av mina fiskar få yngel!! :D:D En Dalmatiner Molly. Jag har en hane och en hona och dom har parat sig så hon ska få yngel om några veckor :D

Därför kan jag tyvärr inte köpa fler fiskar just nu, men det här var ju en ritkigt bra julklapp ;D

histronica
0

Vad roligt! Och då löste det sig ju riktigt bra dessutom Glad

Emiizan
0

#8 Ja,verkligen =D

HeidiH
0

dalmatinermollys o silvermollys är tikigt fina! Kul med dalmatinermollys!

Cappi
0

Kil att din molly ska få yngel!!

Vill du ha kvar dem, så ska du inte köpa tetror alls, för då blir ynglen troligen uppätna. Dessutom har du nu alldeles lagom med fiskar i ditt akvarium. Köper du fler så är risken stor att du får lite problem med nitrit t ex.

Emiizan
0

#11 okej, jag hade tänkt se hur många yngel som kommer, och överlever förstås! Om det kommer jättemånga så får jag ju sälja några till nån djuraffär ;)