Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2589 ggr
Stephanie
0

Dropptester

Skulle behöva lite snabb hjälp! När det gäller dropptester, så ska de vara de bästa, eller hur? Men hur länge räcker sådana tester, och behöver man köpa ett nytt test sen, eller "fyller man på"?

Tänkte beställa sånt, men vet inte heller vilket märke?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LisenN
0

Ja det stämmer att dropptesterna är mest tillförlitliga.

Själv har jag tetras tester och på PH testet står det att det räcker till 59 test.

Dom går inte att fylla på utan man får köpa nya när dom är slut.

Vet inte om märket spelar någon roll??

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Saga85
0

Fylla på kan man inte göra, när det är slut köper man helt enkelt nytt. Jag köpte Sera Nitrittest (No2), då jag hört att det ska vara bra. För 120 kr (i butik, finns billigare på nätet) fick man två flaskor på 15 ml och ett rör där man ska utföra testet i. Vid varje testning tar man fem droppar från varje flaska, så det borde räcka till rätt så många testomgångar. Jag har gjort 2½ test och flaskan känns fortfarande full. Det halva var att jag råkade trycka ut en hel stråle av den ena flaskan och var tvungen att börja om Flört

Saga85
0

#1 Oj, det var mycket! Hur stora förpackningar är det och hur mycket tar man varje gång av dem? På Sera stod det inte hur mycket det räckte till.

LisenN
0

#3 Flaskan är på 10 ml, man tar 7 droppar/test.

Kollade nu och det står att nitrit testet oxå räcker till 59 test..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Saga85
0

Jag missade totalt att du pratade om ph-test i #1 Skäms

Tack. När jag tänker närmare har jag för mig att jag hört något om 75 test för Sera, och det borde ju inte vara helt fel isf.

Stephanie
0

Tackar Glad

Peachtrees
0

Då är de teststickorna som finns inte så bra? De som man testar nitrit, ph och samtidigt

Saga85
0

Vad jag har hört så är stickor inte lika tillförlitligt som dropptest, nej.

Man får dessutom fler test för pengarna om man köper i droppform. Var inne och kollade på akvarieshopen - 20 teststickor (för fem olika ämnen) för 165 kr. Ett paket med dropptest (fyra ämnen) för 195 kr - detta räcker för ca 75 omgångar.

Stephanie
0

Åhå, nu har paketet kommit! Förvånad Ska åka och hämta ut det sen. Spännande!