Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2290 ggr
Jojsan
0

Ancistrus + räkfråga

Köpte mig en Ancistrus igår till akvariet, så jag har något i akvariet som käkar alger. Nu är det så att den är väldigt liten, ca 2cm gissar jag på. Antar att den är ganska ung, men ungefär när kan man börja se könsskillnader på den? Jag vet inte hur gammal den är men man kanske brukar kunna se om det är en hona eller hane vid en viss storlek?

Har även en annan fråga, nu när jag ändå skriver. Skulle man kunna ha räkor i en "guldfiskskål"? Skålen är rätt stor och räkor behöver väl inte pump, de behöver väl inte så jättestort heller?

akvariet
0

första frågan: ja du vad kul att du har köpt en liten mal! man kan se på hanen när det börjar växa ut typ "grenar" på huvudet fast nog inte fören dom någ kanske en längd på ca 3-4 cm. jag ser "grenarna" på min mal som är ca 4cm, honor kan också ha "grenar" på huvudet men oftast mycket mindre men det är inte så ofta man ser en hona med horn!

fråga två: jajjamensan! du kan ha dom där i ja! men om du inte ska ha någon pump måste du vara noga med vattenbyterna! Dom behöver ingen pump ne men det är ientligen bättre att ha det då man slipper byta vatten så ofta. men i en guldfiskskål så tar nog en pump ganska stor plats…Obestämd räkor behöver minst 10 liter, en liter hit och dit spelar nog ingen större roll!

Hoppas din mal och snart dina räkor mår finfint!

Jojsan
0

#1 Tack för svaren! Jag visste hur man ser skillnad på hona och hane, visste bara inte när man kan börja se skillnad. :) Men då är det när de är rätt så små ändå. Jag hoppas på att min är en hane, jag tycker de är snyggare, hade en hona förut. :)

Ok, hur ofta är det då man ska byta vatten, räcker 1 gång per vecka? Ja, en pump tar nog stor plats och det är nog inte så snyggt med en pump i en guldfiskskål. Jag tror guldfiskskålen är mer än 10L, ska kolla upp det, så får vi se.

Om det nu blir att jag skaffar räkor, finns det någon speciell art ni rekommenderar, den får gärna se fin ut!

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 nja, om du har pump så räcker en gång i veckan men som sagt en pump tar ju mycke plats! men jag skulle säga att du ska byta vatten åtminståne var fjärde dag men det beror hellt på vilken volym karet är på! ju större desstu mindre vattenbyten per vecka, ju mindre desstu större vattenbyten per vecka har jag fått lära mig!

jag började med att skaffa srystal red och de har mått bra hitills! de är röd-vita omkring 3 cm stora blir de.

bifogar en bild på en av mina när den leker härren på täppan! hehe-->

Jojsan
0

#3 Ok, var fjärde dag skulle ju funka. De verkar fina, antar att du menar Crystal red, inte srystal? ;) Din var då väldigt fin!

akvariet
0

#4 tackar tackar! räkor får mer idensivitet dvs färgstyrka om du ger dom foder med karoktin elr vad det nu heter… t.ex en morotsbit!Skrattande

Jojsan
1

#5 Bra att veta! :)

akvariet
0

#6 japp, när ska du köpa lite tillbehör till skålen då?

skulle mer än gärna vilja se din guldfiskskål…!

Jojsan
0

#7 Det är min kompis som har guldfiskskålen, om hon nu har den, hon är inte säker den finns kvar. Men hon ska kolla upp det när hon far hem nästa gång. Sen får vi se :)

akvariet
0

#8 okej!

men sen när du ska inreda och sånt så kan du ju tra lite bilder och omformera (elr vad man nu säger) mig om hur det går med bilder m.m!

väldigt intressant projekt som jag gärna följer från ännda till slut…!Flört

Jojsan
0

#9 Ja, jag kan uppdatera i den här tråden i så fall :)

LisenN
0

I skål utan pump måste du troligen byta en liten skvätt vatten varje dag..

Räkor behöver inte många liter alls men det beror ju oxå på vilken sort du väljer.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

isafisa
0

Kul Jojsan med Ancistrus :) Har själv fått hem två i den storleken så kommer också börja kolla kön  i samma svep som dig då ;)

Jojsan
0

#11 Ok, men det är ju möjligt det också, hur mycket skulle det vara varje dag i så fall?

#12 Vad kul! Funderar du på att odla på ancistrusen eftersom du köpte 2 eller ville du bara köpa 2? :)

akvariet
0

#13 ja du kaske kan byta ca. 1-2 dl vatten.

isafisa
0

#13 tänkte inte på det från början men kanske provar odla dem :) Om jag finner orken ;)

Jojsan
0

#14 Ok

#15 Ok, låter kul! :)