Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1602 ggr
akvariet
0

frågor!

hej enligt zoopets anvisningar ang alla räkor så ska räkorna ha döda bruna blad.

det står så här: "En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad."

stämmer zoopets anvisningar? 

kan man ta vilka löv som hällst i naturen om man bara sköljer dem i hett vatten?

vilka löv är bäst?

varför behöver räkor löv?

jag ska sticka ut och leta efter fina rötter till min mal Malte och behöver veta en hel del först…:

vilka trädslag är bäst?

vad ska jag göra innan jag lägger ner grenarna på botten?

är det faligt att ta från naturen?

varför behöver malar trä att gnaga av?

något ni rekomenderar dvs saker man kan ta från naturen och ha i sitt akvarium?

tacksam för svar!Skrattande

histronica
0

Hej igen

Jag är väldigt osäker på om det är så lämpligt att ta rötter från naturen - kanske någon vet ngt om det. Dock vet jag att man INTE ska ta färska rötter - saven i dem är inte bra för firrarna vad jag härt. Själv är jag för feg och skulle aldrig vilja ta något från naturen med tanke på alla nedsläpp, bakterier mm som trots allt finns i naturen idag. Skäms

Hittade dock ett inlägg: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54208

där de diskuterar just detta. Läs ner till daniel_i_malmö´s inlägg där det står vad han gjort. Men jag vågar inte svara för något av det då jag aldrig skulle våga testa själv.

Vad det gäller räkor så har jag haft det under 1 år och de fick aldrig några "torkade löv". Klarade sig fint ändå, sålänge värden och temperatur är bra. Eklöv och boklöv är det som används tror jag. MEN de ska kokas först isåfall, det finns ju bakterier i naturen som inte finns i akvariet så det räcker garanterat inte att bara skölja dem i varmt vatten. Men det finns säkert de som tycker att de gör nytta så jag hoppas någon kan svara på det. De man kan köpa färdiga sägs;

Citat från annons om almond leaves;

"Skapa förutsättningar som är naturliga för tropiska fiskar och räkor. Ökar fertiliteten hos fiskar.
Innehåller ämnen som har anti-bakteriell och anti-svamp egenskaper.
Innehåller kemikalier som binder ammoniak i vattnet.
Innehåller kalcium som stärker fisken.
Förstärker den naturliga färgen på fisken.
Sänker pH-värdet i vattnet.
Tillsätter viktiga spårämnen i vattnet.
Föredras av både fiskar och räkor."

Huruvida det är sant, vet jag faktiskt inte.

mvh

akvariet
0

#1 ja, jag är också lite osäker på att ta saker från naturen! men någon mer här inne kan svara?

okej, lägger kokas på minnet! ja om det är sant så är ju löv bra ju förutom att de sänker Ph:t!

iaf tack för svaret och bra länk!

fler förslag motages tack!

Saga85
0

Jag var också sugen på att leta rötter i naturen, men gjorde det bekvämt att köpa i butik istället för att gräva runt i iskallt skogsbäcksvatten för att leta vattenlevande rötter. Skaffade räkor en vecka efter roten lagts i karet - och de älskar den. Sitter alltid minst ett par räkor på/under roten.

Som jag förstått det så är det bara vissa malar som behöver trä. Vilka vet jag inte. Och angående räkor och döda, bruna blad - räcker det inte med döda blad från vattenväxter? Det borde ju logiskt sätt vara bättre.

akvariet
0

#3 ja, det kanske är en bättre idé att göra det!

ja, det borde ju vara lika bra att de får de döda bladen i akvariet…

tack för svaret!