Black Ghost
Vi har en Black Ghost som är ca 35 cm lång och ungefär 4½ år gammal.
Någon annan som har något sådant?
Den här ska tydligen vara en svår fisk, hög dödlighet och sällan de i fångenskap uppnår vuxenstorlek.
Här lever han och mår ypperligt i ett akvarium i storleksklassen 400 l.
Så småningom, inom ett år ska vi fixa ett 700-720 l för honom att växa i!

Ohh sånna är fräcka :D
Men jag har inte hört någon mer som har en sådan.
Den enda knivfisk jag har sett är en fullvuxen jätte på Universeum i Göteborg.
Ja eller de stackare som de håller tillsammans i stora grupper i djuraffärer… De ska inte vara i samma akvarie pga sitt navigationssytem…
Åh, jag avgudar nästan BG… Knivfiskar är ju så speciella! Jag har varit sugen på en men tvekar eftersom jag har massa snäckor och filterräkor som är 6-8cm långa och vad jag fattat det som gillar BG´s både räkor och snäckor?
Ja, räkor om de är små och inte har något "snår" som skydd, typ tätvuxen ceratophyllum eller javamossa.
Vi har själva Amanoräkor som inte är mer än 3-4 cm långa och sen har vi kardinaltetror, glödbandstetror, blodglastetror, tigersnäckor, indiska glasmalar…etc…
Vi har även praktbotior, de är de värsta vad det gäller snäckor…
För att hålla BG:n från att äta upp småfisken gäller det att mata den med fryst färskfoder. Varannan dag gör vi så.
Enda gången vi hade "offer" i akvariet var när vi skaffade hem 5 st bilfiskar och 5 st fjärilsfiskar. Ytlevande fiskar. De var mums, tyckte Ghosten!
Dyr middag tyckte vi…
Ajajajaj, jag trodde den höll sig mer nere på botten? jag ska ju hämta fjärilar snart, men de är ju runt10cm och en BG är ju knappt lika stor när man köper den? Hur har din varit mot snäckor?
Inte brytt sig ett smack. Praktbotiorna däremot är bedrövliga mot alla snäckor…
Jag kollade upp min BG nyss, vi är ju andra ägaren på honom, det var bonusdottern som var tvungen att göra sig av med akvariet. Våran BG är i dagsläget ca 6 år gammal och inte 4½ som jag tidigare nämnt, men dock som sagt fortfarande 35 cm lång….
Har en kompis som har en BG, han verkar trivas bara fint och han äter även ur handen när det är matdags. Hon köpte in en WG (white ghost) men den dog bara efter någon dag tyvärr. Skulle själv vilja ha en sån men det blir när det blir färre akvariebor i det största akvariet, just nu är det rätt fullt där.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Ja, våran gillar att bli klappad (!) vid matdags….känns lite knäppt, det är ju en fisk och ingen katt, typ…
Känner man inte av elen då? 
Det är ju ingen sån el…. 

Det funkar ungefär som för en fladdermus eftersom BG:n är så gott som blind….
Däremot stör BG:s ut varandra om de är fler i ett akvarie. Det är det jag tycker är fel i djuraffärerna, när de sätter ett stim i samma tank.
Man kan roa sig med att lägga ut en genomskinlig glasvas i akvariet, då kan BG:n ligga där i under dagtid, när den sover. För honom är det ju en grotta, men vi kan se honom, fast det får ju vara i den mörkare delen av akvariet, ljus o mörker "ser" BG:n.
Aha, vad smart! Då kanske en BG är nåt för mig, bara han ger sjutton i snäckorna och fjärilarna när de kommer. Annars får han skäll :P
Fjärilarna kan ligga risigt till. Se till att du har lite ytväxter så de kan gömma sig i det. Det ska jag se till att fixa när och om jag skaffar fjärilar, igen…
Dom är så häftiga! Men jag antar att jag aldrig kommer skaffa tillräckligt stort kar…
Ja, de kräver ju sin plats 

Är det bara BG som har sånt navigationssystem eller gäller det samtliga knivfiskar eller bara några?
Jag tror det gäller alla, men säkert vet jag inte…
jag har en sådan
fast den har ätit upp 5 neon tetror

-Rasmus 🌈
Just därför har jag bara kardinaler, glas och glödbandstetror som de minsta fiskarna….
Om ghosten får frysfoder som discus eller oxhjärta så låter han bli de andra fiskarna
gärna lite vita o svarta mygglarver också.
Detta får han varannan dag. Och det brukar räcka.
De fiskar som däremot visar sig vara sjuka eller helt enkelt är gamla äter han dock upp… Städpatrull med andra ord 

Jag köpte en sådan till min lillebror i födelsedagspresent efter att han tjatat om en sådan hur länge som helst. 
Men den är fascinerande! Eller hur!?!
#20 Ja, väldigt!
Efter lite uträkning fram och tillbaka kom vi fram till att våran ghost blev ca 6 år gammal. Med tanke på att de inte lever längre än 7-8 år i allmänhet får man vara tacksam för den tid vi fick med honom/ henne *lite svåra att könsbestämma*
Min bonusdotter hittade en sajt där en här i Sverige tydligen lyckats med konststycket att föda upp dessa knivfiskar! Där beskrev han att han i ett 300l akvarium hade haft 5 st. Och vi då som har ett 400l tvekade inte en sekund. Nu simmar där runt 5 st glada ghostar.
Jag återkommer med info…..
Åååh vad fin! Min granne tänkte köpa en sån, ända tills hon fick reda på att dom kunde bli 50 cm långa! Hon trodde lixom att dom blev högst 10 cm x)) Lite snurrig^^
Men våran blev faktiskt inte längre än 30-35 cm lång….