Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 830 ggr
gickan87
0

Äppelsnäckorna sitter ihop nu!

Jippie, jag som inte trodde att jag hade någon hona har tydligen en i alla fall Glad

Har 2 stycken som trasslat ihop sig totalt nu. När kan jag förvänta mig ägg?

Hur gör jag med äggen? hade tänkt ha dem i en burk med vatten uppepå en frigolitbit då det är för torrt under rampen.

Hur varmt ska det vara för att äggen ska kläckas?

Behöver de extra kalk redan från början?

Berätta allt ni vet och kan och lite till Skrattande

MVH Erika :)

gickan87
0

Inga ägg ännu :( Vad gör jag för fel?

jossan84
0

Är inte snäckor hermafroditer? Alltså de har inga kön utan befruktar sig själva. Eller har jag fel?

Mig-
0

har du plats för äggen mellan täckglaset och ytan?

gickan87
0

#2 äppelsnäckor har egna kön. De är antingen hona eller hane.

#3 Ja, de har ca 15 cm att lägga ägg på.

sussa08
0

Hm, kan va en misslyckad befruktning eller vad som… Hur varmt har du det i karet? Äpplen vill ju ha det lite  varmt och gosigt när de ska bli ungar!

Men parningar kan ju misslyckas, som sagt!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

jossan84
0

#4 Oj, har alltid lärt mig att snäckor är hermafroditer. Har även lärt mig av en odlare att de bara behövar vara en för att föröka sig :/

sussa08
0

#6 Det är olika från snäcka till snäcka :) Just äpplen är enkönade men hanar kan byta kön till att bli hona :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

gickan87
0

#5 20 grader har jag i det akvariet. Har ingen värmare i något av mina kar och de gula äpplena har förökat sig som tusan i detta akvarium de lila går i nu. Men de lila kanske är mer känsliga?

De lila har parat sig 2 kvällar i rad nu utan några ägg. Båda gångerna har de suttit ihop minst 55 minuter.

sussa08
0

Hm, det kommer nog nåt så småning om… Mina har parat sig i veckor, månader till och med men inga kakor än! :P Men det kommer nog ska du se…

Och jag tror nog att de lila är lite svårare :)

gickan87
0

Kanske skulle testa att stoppa i en doppvärmare så får vi se om det händer något.

Med de gula snäckorna räckte det om man hade i lite varmare vatten när man städade akvariet så låg det 2 kakor på locket morgonen efter.

sussa08
0

Hehe XD Ja… Jag vill inte rekommendera doppis men om du vill så testa :)  Jag har själv doppvärmare men det KAN ju hända att den förstör allt, därför vill jag inte tipsa andra om att ha det ;)

gickan87
0

På vilket vis skulle den förstöra allt?

sussa08
0

Om den går sönder så kan alla akvariets invånare dö :) Och det händer inte allt för sällan att de går sönder :(

gickan87
0

Jippie Skrattande

För 2 veckor sedan så satt det äntligen en äggklump uppe på rampen, tog ner den och lade den på en frigolitbit i en egen burk.

Nu idag upptcäkte jag ännu en äggklump Skrattande

Den får dock sitta kvar. Men misstänker att det kan bli för blött med kondensvattnet om mornarna.

imsuchadiva
0

hoppas det är ok  att jag lånar din tråd lite. Men hur lång tid tar det från parningen till att äggen kommer?

gickan87
0

Ingen fara :)

äggen hos mig kom på dag 2