Kerritetra
Det här verkar vara en mkt vacker och rätt så lättskött tetra. Men det finns inte mkt info om den på nätet. Är det någon här som har den/har haft den? Bilder? Välskötta får de en underbart vackert blå färg. Iallafall hanarna. Överväger att ha ett mindre stim tillsammans med dvärgguramisarna jag ska ha. Båda arterna tycker om välplanterat akvarieum, kerritetran med något dämpad belysning (flytväxter mm). Om guramisarna oxå vill ha lite dämpad belysning har jag faktiskt inte hittat nånstans. I övrigt verkar de som om de skulle kunna fungera ihop. Om inte guramisarna blir för ilskna då. Men gärna mer info om hur ni upplevt Kerritetran, hur vanliga är de i djuraffärerna?

kerritetran ser lite ut som kardenal- och neontetran men är blekare i färgen.
den brukar bli runt 4,5-5 cm lång.
om du har dessa fiskar i tät planterat i hörnen och med fritt utrymme i mitten så kommer hanarna att visa upp sin vackra ljusblå grundfärg!
honorna är något mindre än hanarna och deras färger är blekare och mera gulbruna. hanarna bildar små lekrevir även om de hålls i sällskap med andra mindre fiskar. hålls kerritetran separat i dämpat ljus så förökar de sig villigt och ungfiskarna kan växa upp i föräldrarnas sällskap.
dom trivs bra i en temp. 23-27 grader varmt vatten och vill ha pH:t på 6,5-7,5 hårdheten på vattnet ska vara mjukt till mellanhårt. de vill ha finbladiga växter som leksubstrat.
dom är allätare, dom äter alla slags foder!
hoppas du fick nytta av min info!
Du menar att den liknar kejsartetran utseendemässigt förmodar jag.

#2 oj! ja jag skrev nog fel hehe!

Tack för infon! Ungefär samma som står i min bok! Men är det nån som har sådana?
Vi har såna, dom är vackra och lättskötta. Våra leker hela tiden och har man mycket växter (javamossa) så blir det yngel som klarar sig då och då. Våra går ensamma (10-12 st) i ett 50 l akvarium med PH 7 och tempen ligger på ca 26-27 grader. Vi ger dom flingfoder som grund, sen får dom röda mygg, moina, vuxen artemia, vita mygg mm minst 1 gång/vecka. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Okej! Tack för svaret! Tror du att det kan funka att ha ihop med 3 dvärgguramis? Har en hel del grjejer i akvariet som skydd och så, och kommer att även att ha mkt växter då jag köper det. Är det ingen risk för inavel på fiskar?