Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2099 ggr
akvariet
0

sjuk fisk igen

hej igår kväll kollade jag till fiskarna och då såg jag att en gravid hona typ sjönk uppochned på och trådde då att hon var död men så började hon simma igen för att sedan sjunka som en sten igen uppochned så jag bara hoppades på att det skulle bli bättre idag när jag kom hem från skolan men det hade det så klart inte så jag tesstade att mata samma mängd mat som jag brukar ge dom och kollar om alla äter och alla utom just den gravida honan alice äter.

jag tror hon är sjukGråter 

sen har jag märkt att den sista guppyhanen är väldigt blek och sedan ser jag att den dominanta honan bella också är blek. vad är detta för något?

mammas jobbarkompisar sa att detta hände även dom i början dvs att det dog massa guppys i början men senare blev bra.

kan det vara så att mina guppys är klena avelsgrupper elr vad?

och sen: kan jag ha sjuklingarna i ett 17 liters akvarie och kolla om de blir bättre? om ja, måste jag ha filter och värmare?

jag är beroende av svar just nu så ett snabbt svar vore fint!

akvariet
0

snälla! jag behöver akut hjälp!

jag vet att jag är lite jobbig men nu är det värkligen viktigt!

gickan87
0

Prova med att sätta den gravida honan i ditt 17 l ett tag så får du se om hon bättrar på sig. Annars får du hjälpa henne över till andra sidan..

Hon klarar sig utan filter och värmare, byt ca 1 dl vatten per dag så hon får friskt vatten. Lägg även i ngn växt så att hon kan vila på den.

Ang. de andra fiskarna, är de smala vid magen och är lite krokiga längs med stjärten?

MVH Erika :)

akvariet
0

#2 okej kan jag tappa upp vanligt kranvatten i 17 litern? vi har jätteklorigt vatten!

det är bara kardenaltetrorna som är smala. det är ju så dom ser ut. inga andra fiskar är smala. vad menar du med krokiga?

gickan87
0

#3 nej, ta vatten från akvariet hon går i. Kanske är kloret som är felet då. Du har väl medel som neutraliserar kloret?

Om de är krokiga mellan magen och stjärtfenan.

akvariet
0

#4 jag har inte tagit något sorts medel i vattnet jag släpper i efter vattenbyte. jag häller upp två fulla 5 liters burkar en dag innan jag ska städa akvariet.

nej de är inte krokiga mellan magen och stjärtfenan men då flyttar jag över henne till 17 litern då. något som jag bör tänka på om detta?

gickan87
0

Bara att du byter vatten så att hon får tillgång till syre. Men märker du att hon inte blir bättre på ett par dagar så skulle jag avlivat henne.

akvariet
0

#6 okej jag gör ett försök. tack för hjälpen! jag medelar hur det har gått om 3 dagar!

Cappi
0

Det skulle kunna vara nitrit i vattnet, har du kollat det?

Du har inga klena avelsgrupper av dina Guppy, du har för bråttom med för mycket nya fiskar i akvariet för fort.

akvariet
0

#ja mitt nitritvärde hade stigit mycket, 50mg var det igår. hur får man ner nitriten?

Cappi
0

Nitrit får du för att du har för många fiskar i ett akvarium som inte är inkört, dvs bakteriemängden i filtret är alldeles för liten.

Nitrit får man akut bort genomen liten salttillsats, c:a två matskedar i ditt 54 liters. Sedan försiktiga vattenbyten, byt 10% varje dag tills på måndag, sedan 20% varje dag nästa vecka. Mät nitrithalten varje dag. Har du slam på botten så sug försiktigt upp det, utan att röra upp det så mycket.

Dra ner på matningen, INGA nya fiskar förrän nitrithalten har varit stabil i minst en månad, helst längre.

akvariet
0

*#10 okej tack! men jag har ett 52 liters. men jag kör på det då!

tusen och åter tusen tack!

Eidesdotter
0

#10 Varför salt?

Är det inte bättre att tillsätta Nitrivec eller liknande bakteriepreparat för att hjälpa bakterietillväxten på traven?

akvariet
0

jag har nu tillsatt speciellt salt och efter ca 15 min tesstade jag värderna och nitrir var veck dvs värdet nitrit var 0!

jippi men nu får vi se om den gravida honan blir bättre annars får vi hjälpa henne på traven upp till fiskhimmelen!Rynkar på näsan

Cappi
0

Salt reagerar med nitritet ocvh tar på så sätt bort nitritet. Nitrivec är egentligen bara extra bakteriesprutt, och det är ju också bra, men inte lika snabbt som salt.

Salt är ungefär som att hålla en stukad fot högt, det hjälper snabbt medan man tar fram kylsprej och linda.

Akvariet, det spelar inte någon roll om du har 54 eller 52 liter, jag skrev ju c:a 2 matskedar. det är inte ett exakt mått. Lycka till nu!!!

Eidesdotter
0

#14 Jaha, intressant, det visste jag inte! Tack för infon!Glad

akvariet
0

suck suck suck!Rynkar på näsan

honan har inte blivit bättre än och jag är rädd för att jag kommer att bli tvungen att avliva henne.

hon är ju med yngel och allt! åhhhhhhhh!Gråter

akvariet
0

hon blev inte bättre så jag var tvungen att avliva henne med stor sorg i hjärtat!GråterGråterSkrikandes

R.I.P Alice!

Eidesdotter
0

Det var tråkigt. Aldrig kul att behöva ta bort fiskar.:(

Stephanie
0

#17 Men jag måste säga att det var bra att du gjorde det i alla fall Glad Tyvärr är det många som blundar för när djuren mår dåligt och låter dem dö en längre död istället Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

akvariet
0

#18 ja, det är inge roligt!

#19 ja, det var det nog!