Efarenhet av skrivsnäcka?
hej igen!
jag har nu hittat 4 vuxna skrivsnäckor eller kanelbullesnäckor som de också kallas som är ca 3 mm i diameter över skalen och en pytteliten på knappt en mm!
jag tycker dessa små blötdjur är väldigt söta och har därför sparat dom i en egen liten burk där de får gammla växtdelar och ibland lite gurkbitar (endast 1 cm då snäckorna är så himmla små.
det ända jag vet om dessa är att de äter på växter och att de är små men jag skulle jättegärna vilja veta mer om dessa!
så vad vet ni?
1. hur stora blir de?
2. vilka färger kan dom få?
3. lägger de ägg elr föder de levande ungar?
4. hur ser det ut när de parar sig?
5.hur ska man göra för att få fler?
Jättetacksam för alla svar!
(bilder kommer om så önskas)

De blir ca 1 cm stora, finns nog bara i en färg. De lägger ägg på växterna och förökar sig i rasande fart - du behöver inte göra något alls, de kommer föröka sig ändå! Jo, möjligen kan du mata fiskarna lite för mycket, så snäckorna får lite mumsiga matrester att kalasa på. Parning har jag aldrig sett. Gissar att de är, som många andra snäckor, dubbelkönade, men att det krävs två individer för att befrukta äggen.

okej tack men jag har dom separat i en burk. jag lägger ut en bild imorgon på burken. men kan jag mata lite i burken?
bara några få små malda flingor?

Ja, det måste ju gå utmärkt att bara mata snäckorna!? De äter nog upp den i vilket fall, jag menar, de bryr sig ju inte om ifall det är mat som fiskarna missat eller om maten är avsedd för dem…

#3 neh haha! tack men som sagt så lägger jag ut en bild på burken imorgon!

Vad gulligt du har gjort det för dem!! Tyvärr har de nog inte vett på att uppskatta det bara…

#7 okej tack men jag har flyttat dem till ett 3 liters nu så får dom det bättre!