Vilka fiskar?
Hejsan!
Jag undrar om nån har några tips på vilka fiskar jag skulle kunna ha i mitt akvarium :) Akvariet e på 120 L och värmen ligger mellan 22- 25 grader :) Jag har 3 st Platys och 2 Sjöjdsjärtar :)
#1 Ok men jag e inte så bra på fisknamn ;) Vet lixx inte vad det finns för massa olika fiskar :)
Slöjstjärtar äter ju allt som får plats i munnen så några yngel lär det ju inte bli i vilket fall som helst så då kan du ju ha Guppy, Molly och svärdbärare tex, bara dom är stora nog att klara sig undan slöjisarna… ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#3 Ok,slöjisarna har aldrig rört mina neontetror iaf :) Dom e snälla faktiskt och inte så stora :) Men ok :) Finns det någon annan fisk man kan ha med dom som ni nämnt? :D
googla lite på färger o sånt du gillar och se om du hittar nåt kul, fråga här sen… Det är nog det lättaste settet XD
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Vad kräver Scalarer? Värme? m.m.. :) Botior? Kan man ha det? :D Jag frågar mkt XD Kan inte så mkt :)
Scalarer är fina men blir stora detsamma gäller dom flesta botiorna, dom är dessutom stimfisk. Jag tycker inte man ska ha Scalarer i mindre än 300 liter men det är bara min åsikt, tror dessutom att dom skulle tugga på slöjisarnas fina stjärtar.
Fråga på du, det är därför forumet finns.. ; )

Scalare skulle nog li rätt osams med dina slöjisar, och Praktbotia är stimfisk (minst 6st), blir sjukt stora :P Vet inte exakt mått XD
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#7,8 Ok . Då vet jag :) Men har ni några fiskar som ni kan rekomendera? :D
Andra tetror? :)
Malar är ju aldrig fel.. Ancistrus är fina och blir inte så jättestora, är dessutom ganska lätt att få yngel av.. Pansarmalar finns oxå ett otal sorter med olika storlekar och teckningar. Regnbågsfisk och Tetror finns oxå i olika storlekar och färger.. svårt att säga nåt exakt, beror ju lite på vad du själv gillar.. ; )

#10 Ok ja det kan jag ha,men måste inte dom va jätte många? Eller räcker det att ha ca 10 av flera olika tetror?
#11 Jag vill ha nåt som inte blir jätte stort :) Gärna färgglada :D
var bor du? Vi har en del fiskar i lokalen (tyresö) som är till salu.. ; )

Nu är det så att mina fiskar som jag hade har dött pga sjukdom
Och jag ska skaffa nya fiskar sen om några veckor :) Så jag tänkte fråga vilka fiskar som skulle passa mig. Allt är likadant som det står längst upp förutom att det inte finns några fiskar i längre.. Så vilka fiskar skulle passa?

Trist! vad var det för sjukdom de fick? är nog rätt noggrant att verkligen rengöra precis allt i akvariet, och byta allt vatten, så inte nya fiskar får samma sjuksom.. Hoppas du hittar nåt som passar, jag letar oxå fiskar för fullt!! Finns så mkt fint! Gå till biblioteket och låna en bok eller två, är mkt lärorikt och bra!
Små färggranna fiskar är ju neon- och kardinaltetror. Svärdbärare är ju också fina.
Platy är fina, färggranna och finns i många olika varianter. Bor du i närheten av Stockholm så kan jag verkligen rekommendera ett besök hos Kerstin, hon har urfina platys bl. a.
Själv gillar jag verkligen tetror, och jag har citrontetra,rosentetra, briljanttetra, riotetra, colombiatetra, rödmunstetra, blåtetra, vinkeltetra, pristella, glödbandstetra, Neontetra, Kolglödstetra och buenos airestetra. Googla dem, så ska du se att du hittar något du gillar.
Sen kan du fortsätta att leta efter fler arter som gillar samma temp, pH osv som den du valt.
Oj, glömde guldtetra, Kerritetra och svart Neontetra.

Segelfensmolly tycker jag är jättefina :)
Idag köpte jag några nya fiskar :)
Blev en vit scalar,4 platys i röd/grå & orange/röda färger :)
Ska köpa ett stim med neontetror sen & några guppys,svärdbärare eller platys :) Kanske nån mer scalar oxå