Brunalger problem
Jag har fått brunalger i mitt 90L's akvarium för ungefär en månad sen. Jag har hört att brunalger tillkommer när man har för lite ljus, vilket är konstigt då mitt lysrör är på 120W, för att växterna ska växta snabbare.
Till frågan: Hur får jag bort dem?
Snott från: www.djurfavoriten.se/fisk/fisk.html
Brunalger
Utseende: Grus och växter täcks av ett brunt skikt. Ofta bildas ett skum på vattenytan. Smutsiga algflingor bildas som flyter på ytan.**
Orsak:** Brunalger är ofta resultatet av för dåligt ljus och näringsöverskott.**
Bekämpning:** För att lösa problemet rekommenderas tätare delvattenbyten och användning av ett algbekämpningsmedel. Byt ut lysrören om de är äldre än 6 månader.
Ett lysrör har efter 6 månader tappat en stor del av sin ljusstyrka.
När du gör delvattenbyten ska en hävert användas så att du får upp smutsen ur akvariegruset.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
hmmm, 120W lysrör. Vanligt lysrör eller Powerglo eller annat akvarierör just för att få upp ljusstyrkan?
Susanne 
Susanne 
Off topic. Djurfavoriten verkar inte vara någon speciellt bra affär om man klickar på fiskarter och läser lite
# 3, nej. Jag skulle aldrig köpa djur där men sidan om alger är ok.
Den är enkel och omfattar "första-hjälpen" vid alg-angrepp.
Susanne 
Susanne 

#3 Det kan jag hålla med om, om man läser om slöjstjärten står det "Längd: Upp till 45 cm. Akvariestorlek: minst 10 liter." Hallå, 10 liter för en slöjstjärt :O?!
#5 tror bara dom missat en nolla faktiskt.. lätt hänt.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Nja vem vet litet ändå till dom. Men finns andra åt skogen fel utan att ha tittat på alla
det tror jag säkert (har faktiskt inte ens kollat på sidan…)
Jag hade mina guldfiskar i ett 275 liters och det var för litet så.., tänkte mest på att just en nolla är lätt att missa, hehe… : )

Det är ett powerglo lysrör som är max en månad gammalt. Har även stoppar i alla mina äppelsnäckor där i, i hopp om att dom ska göra lite nytta.
Täta vattenbyten och algbekämpningsmedel? Är det allt som behövs?
Äter verkligen snäckor brunalger?
_Allmän fråga bara, minns jag inte fel är det bara någon enstaka mal som äter brunalger.
_Har du reflektor i locket så att ljuset sprids ordentligt? Jag har 2 lysrör i min 112L tank + extra reflektorer som fästs direkt på lysrören.
Låt bli att ge fiskarna mat. De klarar sig utan problem utan mat i en vecka fick jag höra av AkvarieHobby. För mycket mat blir övergödning/näringsöverskott.
Jag har inget bra tips på algbekämpningsmedel då jag aldrig har haft just brunalger.
Susanne 
Susanne 

Jag vet faktiskt inte om snäckor äter brunalger, jag bara chansar lite :P
Det är kalkbildningar, så det lyser inte riktigt bra. Kanske är det daärför ja.
Då låter jag bli att mata på några dagar då!
Kan du ta ur den inredning som brunalgerna har fäst på?
Det kanske är svårt att skrubba bort men det går att lägga inredningen i klorin om man sköljer jättenoga och skrubbar efteråt. Har du diskmaskin kan du klorina och sedan köra i maskinen utan diskmedel och stäng av sköljmedlet (jag brukar skölja efter ändå).
Susanne 
Susanne 

jag bor på internat och har ingen tillgång till diskmaskin. Sen är det brunalger glaset också. Men jag försöker skubba bort så bra det går. Nu har dom fastat sen i fredags. Ska göra ett vattenbyte ikväll på karet.
men jag coh en kompis diskuterade algerna och kom fram till att det kanske inte är brunalger ändå. Då dom lägger sig skumliknade på ytan också. Jag har bara på glas, pump och växter i stort sett.
Någon som har någon aning om vad dte kan vara annars?
Kan du ta en bild på karet så kanske vi kan se vad som fattas eller är för mycket?
Susanne 
Susanne 
Kan vara kiselalger oxå.. ; )

Jag kan försöka lägga upp en bild i tråden tills ikväll/imorgon :)
Det ska jag kolla upp!
jag har nyss köpt 2 st pleco som tydligen äter brunalger och då vill jag veta vad det är för not :)
Jag hade jätteproblem med brunalger, köpte ett gäng otos och de åt massor. De sa i akvarieaffären att de antagligen inte gör det, men jag hade läst det på en engelsk hemsida.
Klorin är fullständigt olämpligt att använda!!
Både ur akvariesynpunkt och ur miljösynpunkt.
Man kan koka stenar och grus som blivit algangripna, så går det att skrubba sedan.