Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1045 ggr
Rafflan
0

Alger?

Jag hade ju en riktig alg-invasion förut så jag tog  ju ut å skrubade rent allt för att sen börja om, byte ljus då jag trodde det var felet, men algerna verkar vara på väg tillbaka. Vad ska jag göra?

Jag har 2 malar och 1 äppel snäcka. Vill ju köpa in fler för att hålla rent men åndå hur ska jag bli av med algerna?

akvariet
0

hur ser algerna ut?

Rafflan
0

Dem vart som en grön-hina över exakt allt i akvariet.

Dem jag har nu vet jag ej, men stenarna börjar bli göna…

akvariet
0

kan nog vara slam elr grön alger. slammet suger du bara upp med en hävert och grönalgerna äter malarna och snäckan upp!

Rafflan
0

okey, jag har 2 malar och 1 snäcka men det verkar inte som om dom hinner med, dom e ganska små ;)

akvariet
0

skaffa kanske lite fler då och flytta akvariet om det får derekt solljus på sig!

jossan84
0

Jag vet inte hur lång tid det brukar ta innan algerna kommer, men jag har haft mitt akvarium i en månad och inte sett skymten av alger. Har posthornssnäckor och en ancistrusmal. Undviker att mata så mycket och tänder inte lampan förrän mitt på dagen, så att den lyser i 10-12 timmar.

Cappi
0

Om det är en mörkgrön, nästan svartaktig hinna, så är det troligen blågröna alger eller egentligen då cyanobakterier. Gär hinna att lyfta bort?

I så fall så botar du det enklast med en dos General Tonic.

Är det en ljus- eller mellangrön hinna så är det grönalger. Lite såna får man acceptera, men algätande djur som snäckor och unga Ancistrus är bra. Bra är också att ha snabbväxande växter som Najas, vattenpest, javamossa. De växer snabbare än algerna och tar därför hand om näroingen i vattnet så algerna hinner inte med.

Man kan också korta ner tiden man har tänt, max 10 timmar, men helst åtta per dag. En timer kostar inte så mycket på t ex Clas Ohlsson.