Stockholm :)
Jag ska till stockholm med klassen nån gång under november, och tänkte eventuellt kolla efter kampisar. Jag hittar verkligen inte bra i stockholm, men tänkte att ni kanske kunde ge tips på djuraffärer? Gärna i närheten av moderna museet/centralstationen.

Jag tror tyvärr det är rätt dåligt med djuraffärer runt moderna och Centralen.
Fridhems Akvarium som ligger vid Fridhemsplan (bara några stationer från Centralen) brukar ha en hel del fina kampfiskar.
Liten butik men med mkt fint i akvarierna.
Det ligger en liten (!) djuraffär på vasagatan (den gatan som är utanför centralstationen). Man går nedåt åt hotell Sheraton…Går inte att missa..
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen

Hur får du hem kampfiskarna sen för min syrra bor på östermalm och jag hälsar på henne ibland när jag har pengar och jag har funderat på att köpa ngn fisk men har kommit på att jag inte vet hur bra fiskarna mår av att sitta på tåget 5 timmar jag vet inte hur långt du har till stockholm men jag misstänker att du har en bit då du är väldigt glad över att komma dit. :P
Det är inga problem att frakta fiskar fem timmar. Säg till i butiken att de ska åka långt.
-Helst bara en fisk per påse, eller i alla fall så få som möjligt.
-Se till att de har lite vatten och mycket luft, det är syret som är det kritiska under en lång transport, och mycket luft= mycket syre. Dessutom slipper fiskarna skvalpa runt så mycket.
-Inte blåsa upp påsen med munnen, den luften kommer ju från lungorna och har alltså lägre syreinnehåll.
-Be att få påsen inslagen ordentligt i tidningspapper så att det isolerar.
-Ha gärna med en kylväska så står påsarna bättre och får extra isolering. I annat fall så ställ dem i dubbla papperskassar.
-Håll inte på och glutta, utan låt fiskarna vara i fred.
-Koppa in långsamt och noggrannt, tänk på att vattnet skiljer sig mellan olika orter. Affären hemmavid har ju oftast samma vatten i kranarna som man har hemma.
nu har du väl varit i Stockholm Hilevij, så du kan väl berätta hur det gick och om du hittade någon affär.