Tragedi
Hej.
Jag har sån otur med mina fiskar. Eller det är nog snarare dom som har otur. Dom stackarna. För ett tag sen så behandlade jag mina akvarier mot svamp. Blev tvungen att avliva en av honorna innan eftersom hela hon var täckt av det. Hon hade inte överlevt.
Jag behandlade ett av akvarierna med enbart halva dosen för att jag hade mina äppelsnäckor där.
Jag började märka att dom höll sig mer och mer inne i skalet men tänkte att det var p.g.a. mina pansarmalar som gärna var och bråkade med dom. Så jag flyttade dom till yngelakvariet och tänkte att dom skulle ha det lugnare där. Det skedde ingen förändring. Igår började jag undra om dom överhuvdutaget lever och tog upp en av dom. Det lilla locket ramlade av och det var bara som ett vitt klegg där inne. Upptäckte att akvarievattnet luktade fan. Jag hade från början 5 äppelsnäckor varav en avlivades efter en fajt med en Ancistrus. Igår var 2 av 4 döda och de andra två dog idag.
Jag vet inte hur länge äppelsnäckorna legat där men de måste ha legat ett par dagar i alla fall. Jag skyndade mig och bytte vatten igår i akvariet, hur mycket vet jag inte men så pass att det slutade lukta sådär hemskt. imorse låg ca 20 st yngel döda uppe vid ytan. Har hittat döda yngel då och då senaste dygnen men har inte tittat så noga förrän idag. En del flöt väl upp efter vattenbytet igår också. Hemska saker. Min favorit Wobert dog….
Nu har jag flyttat över alla överlevande yngel till skålar som jag mörklagt, i väntan på råd om hur jag borde göra. Kan vattenbytet ha haft ihjäl ynglen eller är det större sannolikhet att det var förruttnelsen av äppelsnäckorna? Eller kanske även dom tagit stryk av medicinkuren? Borde jag byta allt vatten i akvariet kanske eller ska jag låta det vara som det är nu? Har märkt att växterna i det akvariet tagit stryk av någonting, men vad?
Ha en bra dag! // Pernilla
Vad tråkigt… jag skulle nog starta om det från början för att minimera risken för förgiftning. En död äppelsnäcka kan slå ut ett 100 l akvarie på ett par dagar så det är nog det som hänt, döda snäckor bildar ammoniak och gör man gör man för stort vattenbyte då så bildas nitrit.. : (
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Starta om helt, hur gör man det då, byter allt vatten eller?
Ta ur allt.. koka stenar/sand, skrubba karet ordentligt (utan rengörningsmedel), rengör pump/filter och sen börjar du om som om du precis köpt akvariet.. I med sand/stenar, vatten, filter och växter, låt stå minst en vecka och sen har du i ett par fiskar och öka sen mängden succesivt. Ha inte i några medel alls utan lita på att "kretsloppet" har sin gång och låt det bildas en nyttig bakterieflora. ; )
Ynglen som har överlevt klarar sig i en liten bytta om du gör små vattenbyten dagligen, det behövs ingen pump eller syresten eller nåt. Mata sparsamt.. ; )

Tack för de tydliga instruktionerna. Usch vad drygt. Jag som just bytt till sand där i och dragit upp precis allting och inrett. jaja.
Jag kollade skålarna nu som jag har överlevarna i. Fler än hälften av de överlevande har dött nu, vet inte hur många jag plockade upp nu. Men innan jag började plocka upp döda yngel för några dagar sedan var de ca 90 st och nu är de 26 st som lever och en tredjedel av dom börjar vända sig på sidan. Huvva så hemskt, mina älsklingar. =(
Ska jag någonsin skaffa snäckor igen så har jag dom i ett enskilt akvarium.
Äppelsnäckor är väldigt känsliga mot dålig vattenkvalitet. Jag tror att dina pansarmalar hjälpte till att putsa snäckorna, det är många fiskar som gör det. Skulle du behöva medicinera igen så flytta snäckorna först så att du kan använda korrekt dosering. De klarar sig fint i en mindre skål, bara man sköter vattenbyten noggrant.
Varför krångla till det så väldigt med att koka sanden? Skölj ur sanden och sen akvariumet är det bara att skölja ur lite. Någon enstaka fisk och kanske Nitrivec eller liknande i början så akvariumet kommer igång. Väldigt snål matning med några dagar emellan.
Givetvis pajjade den där som man slangar ur vattnet med. Har en läcka någonstans verkar det som. Ja vi får se hur jag gör….
Fick 10 st lyrmolly-yngel inatt. De plus de tidigare överlevande är idag enbart 25 st. Jag hade 90 st innan de började dö bort. hemska saker…
=(
Jag brukar köra sanden på en plåt i ugnen på 200 grader, då dör garanterat allt.. Ifall man har bakterier eller parasiter i sanden så hjälper inte nitrivec ett dugg. Jag vet…. Hade en parasit som åt på värddjuret och sedan befann sig i sanden så när jag gjort allt och fyllde i vatten och sen i med fisk så var det igång igen efter två dagar med död och elände.. Efter det så upphettar jag alltid sand och stenar till minst 150 grader. Jag byter dessutom ut alla växter för att vara på den säkra sidan. Eftersom jag tillhör den lilla skara som inte tycker om beredningsmedel av olika slag så föreslår jag naturligtvis inte det, jag tycker det blir bättre om man har tålamod och låter saker och ting få tid på sig. Men det är ju en smaksak. ; )

Vet att Nitrivec inte är någon slags medicin. Använder inte heller olika medel om det funkar utan som det oftast gör.
Jag har ju, vad jag förstått, inte parasiter hema hos mig men nu har jag kokat allt och haft sanden i ugnen idag och startat om precis allting. Växterna badade jag bara av och satte tillbaka.
Håller tummarna för att allt ska gå bra nu!! ; )