Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1380 ggr
Mig-
0

en fråga

jag undrar hur länge mitt nystartade akvarium måste stå då jag inte har någon aquasafe i. :)

OlleA
0

Ungefär en vecka med allt igång (vatten, grus, växter, pump, belysning) är lagom innan fiskarna kan släppas i. Har man tålamod att vänta så länge är aquasafe onödigt. Inte heller behövs det vid vattenbyten, oavsett vad zoohandlaren påstår.

Olle

TccT
0

Någon enstaka fisk behövs oxå så bakterierna kommer igång. Men väldigt försiktig matning med flera dagars mellanrum. Sen finns bakterier på flaska som kan vara bra att ha i vid starten dessutom. Efter några veckor kan man skaffa några till fiskar.

Mig-
0

okej tack! 

när jag ska göra vattenbyten så behövs det väll att vattnet man ska byta till står någon dag eller två om man inte använder medel.

jag är lite rädd att räkorna är känsliga mot nytt kranvatten om jag inte har fel?

OlleA
0

I och för sig har jag inte haft räkor på väldigt länge, men när jag byter vatten tar jag det alltid ur kranen direkt. Man ska aldrig byta mer än hälften av vattnet på en gång, ungefär en tredjedel varannan vecka tycker jag fungerar bra. Mindre och oftare är bättre än att byta en större mängd mera sällan. Jag brukar kolla så att temperaturen är ungefär som i akvariet, men något medel tillsätter jag inte. Ett nytt akvarium kan gärna få stå i ett par månader innan du börjar med vattenbyten.

Olle

Mig-
0

ja va bra, har alltid kört med aquasafe…jag tänkte på mina äldre kar då :)