Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1742 ggr
Saga85
0

Växter som "ledsnat"

För 11 dagar sedan startade jag upp ett 22 liters akvarium som var tänkt som växtakvarium. Men bladen på vattenpesten har börjat bli lite bruna och tunna.

Jag har endast en glödlampa som ljus (2700k), ingen pump, sandbotten (0,2-0,7 mm) och tre pansarmalar plus ett par olika sorters snäckor. Det finns även lite andmat och en klump javamossa i karet, dessa verkar dock bra.

Skulle gärna få lite tips på vad som bör ändras för att vattenpesten ska trivas och växa bättre.

Imorgon tänkte jag starta upp mitt nya 54literskar som har lysrörsarmatur. Jag ska även införskaffa lämplig pump och se om jag kan beställa de räkor jag vill ha. Är det sanden som kan vara boven i dramat? Kan jag blanda ut det med något annat så att växterna trivs bättre?

CyberLizard
0

Det låter som om växterna inte trivs i ljuset. Du kan pröva att köpa en lågenergilampa med högre Kelvin och mer lumen på ex.vis www.lampgrossen.se samt ta bort andmaten, som vad jag vill minnas är en flytväxt (och då borde skugga resten av växterna).

Om du ändå misstänker sanden så borde det bli bättre om du bara fäster växten ovanför sanden, säg med nylontråd och en sten som tyngd. Blir det bättre då, utan att du ändrar ljusförfållandena, så är det kanske sanden.

Saga85
0

Tack för snabbt svar Glad

Imorgon ska jag som sagt köra igång ett nytt kar, detta har starkare ljus (mer mot dagsljustemperatur). Kanske trivs de bättre då. Andmaten är en flytväxt ja, men täcker inte mer än en knapp tiondel av ytan.

Låter lite knepigt med nylontråd, så jag väntar nog och ser med det. Jag kommer dock behöva köpa mer bottensubstrat, men är osäker på om jag ska köpa mer sand, eller välja att blanda med något annat. Obestämd

Katarina
0

Om akvariet är såpass nystartat, och du haft i många växter på en gång finns det inte tillräckligt med näring i vattnet. Pump är också viktigt, för växter behöver syre-motsägesefullt nog eftersom de producerar syre- speciellt viktigt med syre är det i uppstarten.

Cappi
0

Om du har väldigt finkornig sand så blir det lätt lite för kompakt runt växternas rötter. Vill du inte ha lite grövre material på botten så tycker jag att du ska skaffa malaysiska sandsnäckor som är duktiga på att böka runt nere i sanden och därmed drar ner näring och luftar runt rötterna.

I ett växtakvarium är ljuset A och O så en bra ljuskälla måste du ha. Lågenergilampor är bättre än vanliga glödlampor men bäst är lysrör.

Eftersom växterna behöver näring och fiskbajs är utmärkt växtnäring så varför inte ha en liten fisk bland dina växter, t ex endlersguppy eller en Microrasbora?