Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1422 ggr
jossan84
0

Olika åsiker om posthorn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det verkar finnas mycket olika åsikter om porthornsnäckor.
Innan jag satte igång med mitt mitt akvarium fick jag lära mig på Södermalms akvarieaffär att porthornssnäckor är ett måste i ett fungerande akvarium, att de äter alger, avföring, matrester, allt utom växterna. Fick ett gäng med mig och har haft dem i tre veckor nu. De har vuxit sig dubbelt så stora, är ca 1.1,6 cm och väldigt vackra med sitt blanka fläckiga skal. De äter bajs och jag har ännu inte sett till några alger.

Men när jag läser här på forum skriver folk att de blir fula när de blir så stora, att de inte städar och att de förökar sig och att man aldrig 'blir av' med dem.

I akvarieaffären sa han att förökar det sig för mycket är det ett mått på att man matar för mycket.

Är de så hemska och värdelösa? Hör så många olika åsikter och här på iFokus verkas det bara finnas dåliga åsikter.

Mig-
0

hur stora blir de?

gickan87
0

Jag personligen har ingen erfarenhet av posthorn men tycker de är vackra även som vuxna. Dock har jag inte vågat skaffa då de lägger ägg under vattnet och då lär det vara svårare att få bort äggen än när de lägger äggen på täckglaset (som äppelsnäckorna).

MVH Erika :)

sussa08
0

Jag gillar inte posthorn, för mig är de ohyra.. Visst äter de alger osv men de är inte snygga för fem öre och de går inte att "utrota" om man inte kokar ALLT i karet :(

Jag har posthorn i mitt stora kar, men det är bra nu för jag matar mina Helenor med dessa :) Dom ska ju också ha nåt gott XD

Annars är det ett stort Nej tack från mig på dessa.. och absolut inget måste… Finns mycket finare och lättare snäckor att ha, till exempel äpplen då som man lätt kan kontrollera tillökningen av! :) Samt ta bort ifall man inte vill ha dem nå mer :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

GuUuLd
0

Håller helt med #3 och även jag har posthorn men endast för att mata mina Helenor. För mig är posthorn = skräpsnäckor..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

jossan84
0

#3 Men förökar de sig så även om man inte matar för mycket? För där på akvarieaffären hade han sånna i alla akvarier som 'personal'. Han sa att folk brukar tycka att de är jobbiga för att de förökar sig så mkt, men att det bara är för att de matar fiskarna för mkt…

Eidesdotter
0

Hm, jag har också grubblat på det där. Trodde precis som jossan84 att de var bra att ha.

Själv har jag bara de där vanliga pyttesmå skräpsnäckorna, vet inte vad de heter.

Har någon gång för en halv evighet sedan haft posthorn, men de blev varken stora eller många.

Finns det ingen som har goda erfarenheter av dem alls?

villhailler
0

ja tycker att posthorn är lika fina som äppel men ja har aldrig haft snäcka så

Nickel
0

Jag har en del posthorn som kom med när jag köpte växter, men sen läste jag här att dey var en skräpsnäcka så, så fort jag såg en i mitt akvarie så tog jag det och la i en glasburk med vatten, nu har jag köpt ett eget litet akvarie till mina posthorn och jag har inge kvar i mitt "riktiga" akvarie. Men jag kunde inte döda dom, och dom är faktiskt lite ful-gulliga.. ;)

jossan84
0

Jag tycker de är fina. De har fina mönster. De har dessutim blivit blankare sen jag skaffade dem. Om ni kollar på bilden där uppe så ser man en tydlig gräns på skalet. Det var när de flyttade hit. Jag undrar om det är för att vattnet är så basiskt här i Uppsala?

sussa08
0

#6 dammsnäcka heter de andra, dom är det bara att ta död på så fort du hittar.. De är verklig ohyra :( förstör växter osv!

postisar förökar sig som mest när man övermatar, ja… Men har man till exempel äpplen, så blir det att man matar lite extra oftast, då man vill att dessa ska må bra… Och har man en postis då så är det ju kört :(

Men som sagt, det är bra mat till snäckätare :) ett tag när jag hade brist fick mina helenor lyxmat i form av äppelbebisar :O

Fast mina posthorn är också lite lyxmat för jag har så kallade fläckiga posthorn, vilket visst ska va lite ovanligt :P Men usch vad jag inte vill ha dom! XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Eidesdotter
0

#10 Dammsnäckor, det ska jag lägga på minnet, tack.:)

Jo, jag har väl aldrig, sedan 1980, haft ett enda akvarium utan dem. De dyker alltid upp förr eller senare.

Men på vilket sätt förstör de växterna? Bladen, rötterna eller nåt annat?

hindul
0

Jag tycker om mina posthorn. De är vackra, de städar bra, de är en liten färgklick där de går fram, de äter inte på växterna och blir de för många krossar jag småposthornen mot glaset eller någon sten. Krosset äter fiskarna gärna upp! Så gör jag med skräpsnäckor och sandsnäckor också.

sussa08
0

För mig har de ätit på allt :( men dessa har laj lyckats få bort :O Fråga mig inte hur >.< (dammsnäckor alltså)

sophia007
0

Jag har postisar i mina två små akvarie och jag märker tydliget att det försökar sig då jag övermatar (när jag har yngel) och att de håller sig i antal då jag matar som jag ska. De håller rent, har aldrig haft alger och är jättenöjd med dem. Tycker dessutom att de är rätt fina. Ger lite extra kalk till dem med. Tycker absolut man ska ha sådana i sitt akvarium! Eller nej i större akvarium är de äppelsnäckor som gäller. I akvarier under 100liter är det postisar som gäller, rättare sagt.

akvariet
0

jag har någon sorts snäcka i mitt akvarium som äter upp mina växter men jag har aldrig sett snäckorna! hur fångar man dessa skräpsnäckor?

akvariet
0

*PUTT*

jossan84
0

#15 Hur vet du att det är snäckor när du aldrig har sett dem?

akvariet
0

okej jag har hittat en men efter det så såg jag att den var snigangräpp på en av växterna så hur kan jag gå till väga för att fånga dom?