Växterna växer konstigt
Det är vad jag tycker i alla fall
Jag har lagt märke till att andmaten och hornsäven växer olika mycket i mina två kar.
I lilla akvariet växer hornsäven som jag vet inte vad. Jag brukar få rensa där med jämna mellanrum och det jag tar bort sätter jag ner i stora akvariet istället. Däremot växer andmaten inte alls i det här karet. Inte mig emot förstås, men det känns lite konstigt att den inte växer något?
I stora karet å andra sidan, förökar sig andmaten som bara den. Men hornsäven verkar inte riktigt trivas och blir lite skör och brunaktig efter ett tag.
Varför växer de så olika i karen egentligen? Det känns som om båda borde växa lika bra i ett av karen snarare? Jag vet att det är skillnad i temperaturen i karen, kan de olika växterna föredra olika temperaturer tro..? 

Mvh Stephanie 

Andmat klarar ner till 10 grader, hornsärv "bara" ner till 15. Men så svalt har du knappast i dina akvarium, eller?
Ljuset kan påverka. Och så vet jag att andmat är känsliga för om det finns tillräckligt med järn i vattnet och om det finns för mycket kväve.
#1 Nej, och dessutom är det i det kallare karet som hornsäven växer bäst.

Mvh Stephanie 

Antagligen tar andmaten upp mer av ljuset i det stora karet, så hornsärven får inte lika mycket ljus som i det lilla karet :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#3 Hmm, det är sant… Det kanske de gör! Jag får ta och försöka få ur dom där också då 

Mvh Stephanie