Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 5523 ggr
HextremO
0

Axelot

Jag såg en bild på detta väldigt drak/fantasi liknande djuret och föll ganska fort.

Men har inte tänkt så mkt på dom sen dess förns jag råkade springa på 3 st 1 svart och 2 vita..

Och jag har stora funderingar på att köpa en av dom vita el ska dom vara två?

Men vet inte någonting om dessa djur och hittar ingen direkt information om hur dom ska bo, mat eller skötsel alls.

Någon som haft dessa och kan berätta lite hur dom är som husdjur och vad dom kräver?

pernillaa
0

Det är svårt det där med att hitta info om dom. Det är inte så välkända husdjur. Så jag ska berätta.

Har två st sen någon månad tillbaka, en tjej och en kille. Tjejen är gråaktig och killen är albino.

Har ett akvarium på 165 liter till dom, du borde ha ett på 120 kanske för att dom ska trivas oavsett om dom är en eller två, tycker jag men minimum tycker jag är ett på 100 l för en. Men sen blir dom ju större. Dom blir ca 30 cm och meddellivslängden är mellan 6-10 år ungefär.

Dom är helt unika till psyket anser jag. Det är ju vattendjur så dom har gälar som fiskar(det är frillan) och lever totalt under vatten. Trodde att dom skulle vara skygga som vanliga fiskar många gånger är men dom söker sig till människan. Håller koll på en genom glaset och följer en med blicken. Trycker sig mot glaset när man kommer närmre. Dom har lärt sig att det är människan som kommer med mat och är inte rädda för fem öre om man bara tar det lugnt, inte mina i alla fall.

Man matar dom för hand, alltså så att du ger dom maten med fingrarna eller med en pincett som finns att köpa där du köpr axolotlarna. Dom äter röd mygglarver, räkmix, maggotar som festmåltid som jag förstått, och småfisk så man kan ju köpa fiskar och ha i akvriet åt dom sonm ett kvälls-tilltugg men du måste kolla med dom som säljer dom här, vilken fisk det kan tänkas vara så att det inte är en fisk som tuggar sönder gälarna på dom.

De här fiskarna är speciella för att dom får inte ha för varmt i akvariet. Över 25 grader kan dom börja må dåligt och bli sjuka och kanske dö som jag har förstått det. Så håll kyligt där. Tror att 16-22 grader är den ideala tempen.

Dom har väldigt känslig hud, eller vad man ska kalla det. Dom har väl inte hud…ja jag vet inte. Men den är otroligt känslig i alla fall. Så skaffa en pump som dom inte riskerar att sugas in i och som inte blåser ut vattnet i en för stark stråle, den måste vara mjuk för annars kan dom göra illa sig på den.

Dom heter förresten Axolotel, ursprungliga namnet, från Mexico är Axolot´l. Dom kommer då från Mexico, vilket också är enda stället som dom fortfarande finns i vilt tillstånd. I 2 sjöar i Mexico. Dom är utrotningshotade eftersom sjöarna blir mer och mer förorenade, snart finns dom bara i vilt tillstånd. =(

Vad mer…?! Hmm. Jo, du får inte ha smågrus på botten som är smått nog för dom att stoppa in i munnen för då är risken att dom får i sig det och dör för sten är ju tyvärr rätt svårsmält. Så använd isf sand eller stora stenar. Och underskatta inte storleken på munnen för den är rätt töjbar. Jag har själv varit ute och plockat reda på stora platta stenar och andra stenar som jag lagt ut fulla akvarie och gjort en grotta av bladn annat åt dom. Ska visa en bild på akvariet.

Du MÅSTE ha fler än en!!! Dom är så otroligt sociala av sig och mår dåligt av att vara själva. Jag skaffade bara en i början för ingen sa något om det där men så började jag forska lite om dom på nätet och så märkte jag också själv på henne hur hon bara var inne i sitt hus hela tiden och verkade så trött och seg, hon blev helt enkelt deppig. Så det är viktigt att dom får vara två minst.

Vad var det mer jag skulle säga nu då? Tyckte att det var något mer men…måste fundera…

Jo just ja. Dom har tänder men dom är så små så om du blir biten så gör det inte det minsta ont, det känns bara som en rad av sandpapper inne i munnen och deras käkar är så mjuka och töjbara. Jag lät henne bita mig för att ha fått det överstökat, djävlar vad rädd jag var innan hon äntligen högg. Dom närmar sig bytet sakta sakta och sen tvärhugger dom så man får inte vara skvätträdd.

Dom är inte levandefödare utan precis som grodor så lägger dom ägg som faktiskt ser ut nästan som grodornas förrutom det faktum att dom inte sitter i klasar.

Jag är inte säker längre på när dom blir könsmogna och hur som helst så är det svårt oftast att veta hur gamla dom är när man skaffar dom så man märker helt enkelt bara att dom börjar lägga ägg en dag. Om man nu ine väljer att beställa direkt från en uppfödare som kan bekräfta datumet dom föddes.

Men som sagt, psyket deras är helt nderbart. Stoppa er handen öppen så dom kan krypa upp i den och dom gör det. Dom kanske smakar på en lite för att kolla om man är ätbar. Dom är så coola.

Skaffa några tycker jag. Dom är till sån glädje, helt annars än fiskar. =)

Lycka till.

(Haha, blev en hel bibel det här)

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bilden, här kommer den. =)

Jag har för lite växter egentligen men har antingen haft för lite pengar är jag har varit till stan eller så har dom haft slut på lagret med växter. Djävla osis, dagen efter jag var dit skulle dom får in nya. Haha. Bor några mil från stan.

pernillaa
0

Ja just ja, glömde berätta hur man ser skillnad på kille och tjej.

Både killen och tjejen buktar utåt lite runt kloakerna men killen är betydligt större runt kloakerna än tjejen.

Ska visa en bild på min tjej och en bild på min kille så får du se skillnaden. Min lilla kille är nog precis påväg att bli könsmogen för han är nog inte fullstor runt kloakerna än som det är nu.

Här är tjejen min. Otel. =)

pernillaa
0

Haha, hittade nu en bild på dom båda framifrån där man också ser skillnaden på könen. Hahaha, dom hänger och tittar på mig båda två, ser ut som om dom dansar eller nåt. Älskade vännerna. =)

HextremO
0

Vilka sötnosar : )

Har ett akvarium som är ungefär som ditt, möjligvis lite lägre i höjd med det gör ju inte så mkt.

På dom ställena jag hittat information står det att det är sällan man får dom att gå tillsammans för dom ska vara väldigt måna om sitt revir, men dina verkar ju funka tillsammans. Det kanske är hanar som inte går tillsammans.

Jätte mkt bra information föravrigt, ska spara länken på skrivbordet så man kan läsa lite mer.

Är dom mkt aktiva så att dom rör sig eller är dom mest stilla?

Tänkte på en sak, Går det att ha algätare eller är risken att dom blir axelmat. Och algätarna äter väll inte på deras gälar?

Har också läst att många precis som du ger dom fiskar som mat, Är det yngel eller fullvuxna fiskar? och vilken sort?

Hur håller man lättast temperaturen i vattnet? Det har jag inte hittat någon som hellst information om.

pernillaa
0

Jag vet inte hur man översätter det till svenska men läste på en sajt att dom behöver utrymme för att "they will ´pinball´"

Det stämmer mycket bra, dom far omkring fram och tillbaka då och då och jag uppfattar det som om dom gör så för att dom är busiga.

Algätarna går jättebra ihop med axolotlarna. Jag hade en algätare tillsammans med min första, tjejen, som var liten nog för henne att äta men det var som om dom levde i samförstånd om att dom behövde varandra. Hon var nyfiken på honom men gjorde aldrig ett försök att hugga efter honom eller så. Han slog hon i ansiktet med stjärtfenan ett par ggr och hon brydde sig inte ändå. Men för säkerhetsskull skulle jag vilja säga att du borde ha en algätare som dom inte får in i munnen, eller en som är fördjävla snabb. Men algätarna äter inte på gälarna. Har hört att dom kan suga sig fast på dom och snutta så att det blir ljusa fläckar, sugmärken men gälarna har dom säkert inget intresse av.

Jag har inte gett mina några fiskar som mat än. Har funderat å det men inte vågat för att dom på djurmagasinet inte kunde svara på vilka fiskar man kunda ha med dom som inte åt upp frillan deras.

Det där med tempraturen vet jag faktiskt inte riktigt hur man ka hålla nere. Jag håller en lå temperatur hemma sen har jag mitt akvarium ståendes på golvet. Brukar då och då lägg ner en petflaska med is ier tempen lite. Brukar försöka göra de varje dag så jag har 2 petflaskor i frysen jämt med vatten.

Har inte hört någonstan om att dom skulle vara revirlystna för alla som jag har sett ar gått bra ihop. Men ska du skaffa flera axolotlar så kan du ju för säkerhetsskull hålla dig till en kille och resten tjejer. Det tjänar du ju på hursomhelst om du ska odla upp och sälja.

Försök ha gömställen för dom, så att dom har någonting i akvariet att utforska. Dom är väldigt aktiva tycker jag.

HextremO
0

Dom låter ju helt underbara som husdjur ju : )

Det där med petflaskan var ju jätte smart, hade aldrig kommit på det själv ;)

har mailat han som hade affären där det fanns två vita, frågade även om vilka fiskar man kunde mata med så vi får sa vad han säger..

Du skrev att dom hade känslig hud, Hade tänkt lite på krukor som är "trasiga" som gömställen. Men det kanske är lite dumt om dom lätt får sår. Men läste i en artikel på Zoonen att dom har jätte bra läkförmåga. Tex om dom tappar ett ben eller en bit av svansen så växer det ut igen. Stämmer de? för det var nog den artikeln som jag läste att dom skyddade sitt revir..

pernillaa
0

Jag har gjort ett hål i en tunn plastkruka, alltså en innerkruka och sen mjukat upp kanterna med sandpapper så nog kan du använda dig av en kruka om du bara ser till att inte ha några vassa kanter.

Har också läst den artikeln men minns inget om reviret. Jag tror inte att det är sant att dom läke så lätt för min hane var väldigt trasig i frillan när han kom och dom har då inte vuxit ut. Minns att det stod att en ny kroppsdel kunde växa ut på en månad. Har haft honom i 3 veckor och ingen skillnad har skett på gälarna.

Vad det gäller pet-flaskorna så är det nog bra om du spolar av dom under kranen innan så att den värsta kylan utanpå försvinner och så att dom börjar smälta för risken är nog annars att någon av axolotlarna kan frysa fast mot flaskan. Är hemkst rädd för det i alla fall, vet inte om det kan hända men varför riskera?!

pernillaa
0

Dom har förresten rätt så dålig syn. Det är därför som dom kan riskera att äta upp gruset för att dom misstar det för något levande, ätbart.

HextremO
0

OKej, tyckte att det lät lite lustigt att dom skulle vara "övernaturliga" och läka på ett naffs som det verkade.

Det är bra att folk är påhittiga för det hade jag inte heller kommit på ; P Att sandpappra krukans kanter : /

Har du gjort nå speciellt med stenarna du har plockat in? Kokat dom eller bara spolat rent dom? Det är väll lite riskabelt att använda rengöringsmedel för att göra rent dom?

Man får skaffa linser åt dom ; )

pernillaa
0

Haha, ja linser vore nåt det. =)

Jag har låtit dom ligga i riktigt hett vatten ett tag så att smutsen löses upp och sen har jag skrubbat skrubbat och skrubbat med en helt vanlig diskborste.

Rengöringsmedel är, precis som du säger, riskabelt.

Jina
0

Tycker dom är så häftiga, dock aldrig sett en live :( Inom 10 år ska jag ha en :p

HextremO
0

#11 då ska jag ut på axelstensjakt imorgon då : )

Något mer än de du skrivit som jag bör tänka på?

pernillaa
0

Hmmm, jag vet inte riktigt. Tycker mig ha nämnt allt nu. Du kan väl tänka lite på vilka stenar du plockar så att dom inte är för vassa.

Som sagt, ordna med lite gömställen och sånt i akvariet.

Jag gjorde ju en grotta av 6 st platta stenar, kanske kan vara en idé?!

Har 3 krypin åt dom hemma hos mig.

Vet du hur man sköter ett akvarium i övrigt?

HextremO
0

Ja har haft ett par akvarium igång sen jag var liten. Och skulle de vara nå så är min mamma akvarie galning : )

Är de några växter man ska undvika?

pernillaa
0

Inte va jag har hört! =)

sophia007
0

Inget att ha tillsammans med platy och kardinaltetror alltså! *S* Synd de verkar läckra!

pernillaa
0

De är väldigt läckra! =)

skrellet
0

äter dom andra icke algätande fiskar ? även av lite större modell?

histronica
0

Fantastiskt välskriven information. Jättespännande att läsa. Jag skulle bara "ögna igenom" men blev sittandes och läste alltihopa.

Verkar vara underbara varelser - lycka till med dem!

pernillaa
0

Hm, vet inte riktigt, dom äter väl allt levande som går in i käften på dom. Hahaha. =)

Tack histronica för det. =)