AKUT!!!
Min ancistrusmal har fastnat med nosen i en äppelsnäckas skal. Den har försökt käka på den och snäckan har dragit för locket och klämt fast ancistrusen som inte tar sig lös. Den sitter rätt långt in.
Törs jag klippa sönder snäckans skal för att få lös den.?VAD FAN SKA JAG GÖRA?
Ha en bra dag! // Pernilla
Det där hände oss förra veckan fast det var en annan mal som hade klämt in huvudet i en äppelsnäcka. Efter att ha plockat upp malen kunde vi lätt ta loss äppelsnäckan från huvudet på malen.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det gick inte att bara plocka lös den. Jag klippte sönder äppelsnäckans skal. Jag vet inte hur illa skadad äppelsnäckan blivit men jag klippte så pass långt in och bröt lös så att jag kunde få tag på locket med en pincett och vålda upp den. Locket gick sönder lite också. =( Usch vad hemskt jag mår över att jag gjorde så. men jag prioriterade min Ancistrus för att hennes man febrilt försökte hjälpa till utan resultat och snäckan inte har någon partner på så sätt. Ancistrusen var dyrare också. Tycker dessutom bättre om dom. Var det ett dumt sätt att prioritera?
Jag lät henne vara ett tag för att se om hon åtminstone kunde rucka lite och se om snäckan släppte lite men tänkte att den aldrig hade släppt eftersom ancistrusen inte hade lugnat sig i första taget. Kanske borde jag krossa snäckan för att skona den? Jag vet inte. Usch jag är så känslig. Kan knappt skriva nu för att jag är så skakis. Usc usch usch.

tycker deh låter som om du gjorde deh rätta :) tror deh e bäst om du krosar äpelsnäckan:/ då den troligen inte kommer klara sej :( men om du tar ett kort p den så e deh lättare att avgöra :) mvh ludde
Ja alltså det försvann nå hemskt mycket av skalet för nosen satt duktigt långt in. =( Tror ni att man får sönder skalet i en smäll?
Äsch. Nu har jag inget batteri i kameran. Nej jag ser nu när jag tar upp den att den inte kommer att klara sig. =( Det är ca en cm borta av skalet och en mm av locket. Det ser inte alls bra ut. Lilla vän. Uuusch vad hemskt. ja lika bra att göra det med en gång. =(
Usch jag börjar grina snart. Stackare. Jag hade ihjäl den. Fy vad hemskt. Men jag var ju tvungen att välja NÅT.
Nu är den borta i alla fall. Valde omsorgsfullt skor med hårdast sula och tog med den ut på uppfarten av asfalt. Nu ligger den där ut. Jag är så himla fjantig och känslig men alltså jag tycker om alla mina djur, stora och små.
Här har ni två bilder på scenariot. Hon satt fast långt inne med locket i munnen. Hennes karl måste ju verkligen bry sig om henne som var efter henne hela tiden och försökte ta sig in i skalet bredvid henne, sög på både henne och skalet och försökte knuffa lös henne. Jag blev så rörd av hur han försökte hjälpa henne. Värsta kärlekshistorien. Nu har dom sugit sig fast på rutan bredvid varandra och verkar lugna. Jag ser inga sår i munnen på henne och eftersom hon kan suga sig fast å borde det ju inte vara några problem. Hon fick ett sår på huvudet efter saxen när jag klippte sönder skalet men det är bara ytligt.
Jag fotade medan jag inväntade att hon skulle försöka ta sig loss själv.

Jag tyckte du gjorde helt rätt, jag skulle nog har gjort istortsett samma sak om jag var i den situtionen :)
Vad gulligt av hanen att stanna och hjälpa honan ^^ Så sött :)
Tack för uppmuntran. =) Ja visst var det fint av honom!
Ja när hon inte fixade det själv och det inte hjälpte att varken dra i henne eller försöka trycka henne inåt så…vad ska man göra?! Känns som att det var rätt ändå.

du gjorde rätt! :/