pansarmal, lättodlad?
Hej! jag undrar om pansarmalar är lättodlade? :) och hur stort kräver dom var att dom ska para sig mm? :)
tacksam för svar! :D
Metallpansarmalen är riktigt lättlekt. Många gånger efter att vi har kört vattenbyte har vi hittat små äggklumpar. Sedan börjar det lite svårare. Då vi har dem i ett sällskapsakvarium med andra fiskar tar äggen snart slut, men en gång bestämde vi oss för att rädda äggen så vi la äggen i en glassbunke och körde på dagliga vattenbyten och mycket mat och vi har kvar ungefär 7 av de malarna nu (det var drygt ett år sen.)

jaha :D okej :D gud vad roligt!! hur stoer akvarium har du/ni? ;)
Pansarmalarna är i ett 75 liters akvarium med mycket gömställen ^.^

#okej :D
Just vattenbyte triggar ofta lek. Det är nte svårt at flytta äggen till en hink eller bytta. Dagliga vattenbyten, och rengöringa av botten. Då tar manen slang, en sån som man har till en luftpump och "skrapar" botten ren från slemmet som bildas. När äggen kläckts så häller jag ner andmat i riklig mängd och sätter i en syresten. ynglen lever på infusorier och andra små, små djur som finns runt växterna.
Fortsatt noga med rengöringen!!
Så småningom kan man ge särskilt yngelfoder som är som fint mjöl.

#5 åhh okej :D nu blev jag riktigt sugen på att testa! :D har du luftpump till syresstenen? :)
Ja, jag har luftpump, dels för att få lite cirkulation på vattnet, dels föratt i någon mån syrsätta.

okej ;)
Har precis skaffat albino-pansarmalar. Två st. Dom på affären sa att honan brukar vara mindre än hanen, att det var enda sättet att se vilket kön de var. Så är inte säker på om det är en av varje kön som jag har.
Ha en bra dag! // Pernilla
Någon som vet om det finns något annat sätt att se könsskillnad på dom?

Honorna är klart större och har en robustare kroppsform.
Honorna är alltså större? Hmm

Vanliga könsskillnader som för andra Corydoras-malar: Hanen smalare och mindre samt med spetsiga bukfenor, honan större och rundbukigare och med rundade spetsar på bukfenorna.