Pansarål
Hejsan! Finns det nån här inne som har erfarenhet av pansarålar? 
jag hittade detta på internet :P
Pansarålen är från tid till annan alltså mycket populär och var och varannan akvarieaffär säljer dem. Oftast är det ganska små och tämligen harmlösa exemplar som finns i butikerna.
Många frestas att köpa dem, eftersom de ger ett mycket charmigt och trevligt intryck. Men man måste komma ihåg att de här fiskarna blir upp emot 40 cm långa och betraktar mindre fiska som jaktbyte.
Pansarålen är skymnings- och nattaktiv. Den jagar med hjälp av luktsinnet. Synen är ganska dålig, som oftast när det gäller nattaktiva djur.
Ett akvarium för den här arten bör vara stort, inrett med mjuk sand, trädrötter och gott om gömställen. De kan hållas några stycken tillsammans. Akvariet kan också innehålla andra, större med fredliga fiskarter.
#1 Tack! :D
Men någon som vet hur stort akvarium som behövs? Och vilka fiskar dom äter, och måste dom vara levande när dom ges till ålen?
#3 Har sett den där hemsidan, även några andra, och alla säger olika Liter.. Jag vet inte vilket som stämmer.

På en så pass stor fisk så skulle jag nog tycka att 700 Liter e ett minimum.
Så stort behöver de klart itne vara när den är liten men man ska vara berädd på att de kommer behövas.
#5 Jo, det är klart, men om jag ska köpa en av dessa köper jag ju inte precis en fullvuxen. Och dom växer väldigt långsamt så min fråga gäller en ca. 20 cm lång pansarål.
…appropå fiskar som äter andra fiskar: En djuraffär här i trakten hade en sötvattensmuräna inne för lite drygt ett år sedan…
Snacka om hög vill-ha-faktor! Jag hade lätt startat en guppyodlig för att kunna mata den… 

ussh! muränor är jätte läskiga!! xD fasst det hade varit GRYMT coolt att ha en!! man jag hade nog inte vågat stoppa ner handen!!!! xD hur stora kar behöver muränorna? :)
hittade den här videon på youtube! ^^ http://www.youtube.com/watch?v=AjVKU-a_WHM
sorry att det vart lite ot här !! :(
#8 Usch, en sån skulle inte jag vilja ha i mitt akvarium. 
Eller i mitt hem överhuvudtaget.. 

hahaha ! ^^ dom är jäkligt läskiga!! XD
Finns det verkligen ingen här som kan något om pansarålar? 

#12 Tror inte det är någon vanlig akvariefisk.
Jodå, ganska vanlig är den allt.
#6 Det är alltid en dum idé att köpa något som man vet kommer växa ur det akvarium man har. Det är att inte vara en ansvarstagande akvarist. Det är inte heller särskilt lätt att bli av med stora fiskar som vuxit ur ens akvarium, så tänk dig för väldigt noga.
En 20 centimeters pansarål kräver minst 350 liter.