Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1484 ggr
ceiling8
0

Akvarieflytt

Ska flytta om ett litet tag och nu undrar jag om någon kan ge lite tips på vad man ska tänka på och gå tillväga för att det ska gå så smidigt som möjligt? Det är ett 90 liters som ska få följa med i flytten..

LisaR
0

Vi ska  snart också flytta och jag har själv funderingar på hur jag ska gå tillväga med att flytta mina kar.
Jag kommer nog flytta fiskarna till transportpåsar, tömma akvarierna på vatten så det blir enklare att bära men sparar det mesta av vattnet i dunkar så jag inte slänger bort bakteriekulturen i vattnet och fyller sedan tillbaka det i akvarierna när de är på plats.
Gruset och växterna låter jag vara kvar i karen.
När man lyfter  akvariet får man tänka på att hålla under botten så att botten inte släpper.

Vet som sagt inte riktigt hur jag själv ska göra men tror att det kommer bli som jag sagt (:

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

ceiling8
0

Jo jag har också tänkt göra som du har beskrivit men är lite rädd för att karen ska spricka nu när det börjar bli kallt och det blir rätt stora temperaturskillnader…Knepigt det där alltså.

Nån som har nåt mer tips?

JohanJ
0

Jag köpte ett akvarium med fiskar då tömde jag det helt. Jag sparade inget vatten men sköljde endast gruset lite och gjorde inte rent pumpen alls, det är ju där bakteriekulturen finns. Jag skulle inte lyfta eller flytta på ett akvarium med en massa saker i, då är det lätt att det går sönder.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för kylan själv häller jag varmvatten på bilrutan om jag glömt kupevärmaren när det är minusgrader ute.