Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 5784 ggr
heffaklump
0

Kläcka artemia?

Hej, undrar om någon vet ett bra knep att kläcka artemia?? ;) Har hört talas om "glasslåde tricket" men jag hittar inte det… Jag testade med att bara ta en vanlig syltburk med vatten och salt (jod fritt) och jag fick till lite artemia men det va grymt krongligt att få upp alla -.- Fick inte heller så många, jag hade lagt i en massa ägg och det blev kanske 20 st artemier.

heffaklump
1

Hehe hittade glasslådetricket tidigare idag x) Var lite slarvig när jag sökte på google o.o Nån kan gärna låsa tråden (:

kumatass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill ha ett annat svar, så tycker jag detta är enkelt….

Utrustning: En petflaska, en bit slang och en luftpump (En vanlig membranpump som man använder till att syresätta vattnet med i akvariet fungerar utmärkt.). Borra två hål i korken på petflaskan bara så stora att det går att trycka igenom slangen genom dem och att den sitter fast där sedan. Dela slangen i två bitar en kort och en lång. Sätt fast dem i hålen i korken. Fyll flaskan med ungefär en liter vatten och två matskedar koksalt utan jod. Häll i lagom mängd (en halv tesked kanske)artemiaägg. Skruva på korken och sätt fast luftpumpen på den långa slangen (pil in).
Äggen kläcks efter 24-36 timmar beroende på hur varmt och hur mycket ljus de får. Jag brukar ställa mina flaskor så de får ordentligt med solljus. Då kläcks äggen fort. När man sedan skall mata är det bara att ta bort pumpen och låta överblivna ägg sjunka till botten. När vattnet är klart och man bara ser artemian som simmar runt så kan man blåsa lätt i den korta slangen och på detta sätt starta en sughävert som får vattnet att rinna ut genom den långa. Man låter vattnet passera genom en artemiasil (som också kan köpas på akvarieaffären annars kan man använda ett kaffefilter). När man filtrerat av tillräkligt mycket så kan man skölja silen med lite vanligt vatten så man får bort saltet och sedan är det bara att stoppa ner den i yngelakvariet. Det filtrerade saltvattnet kan återanvändas ett antal gånger innan det blir dåligt och måste bytas. Man kan med fördel seriekoppla flera flaskor om man behöver mycket artemia (vilket man gör) till sina yngel.