Vad behöver snäckor för att trivas?
Jag har ett litet akvarium som jag har haft lite algproblem i. Jag köpte en stor gul snäcka som var jättevacker och tänkte att den skulle leva på alger. Den syns lite på bilden…
Det har gått jättebra några månader men plötsligt insåg jag att den hade dött!! Skalet hade blivit lite brunt och den rörde sig inte och sen flöt den när jag petade till den. Stendöd!
Nu undrar jag förstås vad jag har gjort för fel. Jag vet att jag har slarvat lite med vattenbyte de senaste veckorna, är dom känsliga för det? Fiskarna har inte klagat.
Jag har heller inte matat den med något särskilt utan trodde den levde av alger. Fel?
Jag vill gärna köpa en ny eller två eftersom den var så fin( i zooaffären sa dom att man inte behöver köpa ett par, men han kanske kände sig ensam…) men först måste jag ju förstå vad som gick fel med den här…
Puttar min egen fråga. Ingen som har lite tips??
Pöttipött

Jag vet att det finns många här som säkert kan hjälpa dig men jag är tyvärr ingen av dom "/
Haha, jag tror dom tog mig på allvar med det där med att han kände sig ensam
. Det är nog inte samma nivå på humorn här som på Hittekatter… Men jag väntar och ser om jag får något seröst svar.
Tack för att di svarade alls i alla fall!

Det kan ju vara svårt att veta vad det va som gjorde att den dog. Kanske dålig vattenkvalité? Blev den mobbad av några fiskar i karet? Dåligt med syre i vattnet kanske?
Jag har iallafall lärt mig att snäckor inte är allt för bra på att stöda alger, jag ger mina tex en gurkskiva varannan dag. Man kan ge massor av andra grönsaker till dom också :) Vet inte, större snäckor brukar ha svårare att vänja sig vid ny omgivning tror jag.
Tack, två bra tips i alla fall! Som sagt, jag hade slarvat lite med vattenbyte på sista tiden så vattenkvalitén kan det ha varit si och så med. Och några gurksskivor har han verkligen inte fått stackarn. Jag såg att han satt och balanserade på en växt, då kanske jag borde ha fattat att han ville ha grönsaker…
Det där med mobbad är ju en intressant fråga. Han var minst dubbel så stor som min största fisk så jag tror int det, men jag hade inte ens tänkt på möjligheten…
Snäckor är mer känsliga för alla metaller som man har i vanliga kranvattnet än vad fiskarna är. Därför är det extra viktigt med att ha i vattenberedningsmedel vid vatten byten som tar bort/binder de skadliga metallerna.
Nitrit och andra värden som kan göra vattnet skadligt för fiskar klarar däremot snäckor mycke bättre eftersom de även andas luft så känner de att det är dåligt med syre eller annat skadligt i vattnet så "sniglar" de sg helt enkelt upp till ytan lite oftare än de annars brukar och skickar upp sitt andningsrör över ytan:)
Snäckor kan även gå i lite dvala, så länge som upp till en vecka, om de tycker vattnet är lite för kallt(bästa temp är runt 23-26grader)eller om de inte tycker att det finns mat så det räcker. Då stänger de till sin "lucka" och sover. Snäckor kan även flyta runt vid ytan till synes "döda" men det betyder oftast att de bara ftt lite för mycke luft innanför skalet och de sjunker ner till botten igen när de släpper ut luften.
Så en snäcka behöver alltså inte vara död för att den "verkar" död. Ett bra sätt att ta reda på om snäckan verkligen är död är at ta upp och lukta på den. En död snäcka luktar väldigt äckligt, går inte att ta miste på och bör tas bort ur akvariet innan den förorenar vattnet.
Snäckor äter alger(dock inte alla sorter)men äter hellre det som ägaren ger i form av ren mat. Så man ska inte mata för mycke,eftersom de då blir mätta och struntar i algerna, men gärna stödmata lite iallafall i form av algtabetter, broccoli, brysselkål, zuccini tex
Ett tips är att koka grönsakerna lite lätt för då sjunker de istället för at flyta på ytan. Vill du mata med grönsak så släng gärna i den på kvällen, då snäckorna brukar ara lite mer aktiva nattetid och plocka upp resterna på morgonen för att de inte ska ligga och mögla i vattnet. Grönsaker som broccoli och spnt innehåller dessutom kalk som hjälper snäckornas skal att hålla sig starka och fina.
Oj detta blev långt men hoppas det hjälpe dig något

Hej! Snäckor är svårare att anpassa till nytt vatten ju äldre de blir, så det bästa är att köpa relativt unga snäckor från början. Sedan behöver de kalktillskott i akvariet, för deras skal så det inte ska ruttna bort. Sedan kan en snäcka gå i dvala under längre perioder, det säkraste sättet att ta reda på om snäckan dött är att lukta på den (rutten snäcka luktar apa!!).
Det finns snäckor som ger sig på växterna ifall de får för lite mat, alternativt kan man ge dem vanliga tabletter som man ger till sugmalar (algae wafers).
Enda risken om du köper flera snäckor och har tillsammans är nog att det blir fler
De är rätt duktiga på att avla.
Vissa fiskar kan gå med snäckor, men i regel alla firrar är och biter/nafsar i snäckornas spröt vilket gör att de otrivs, kan inte röra sig som de brukar och till sist dör..
Mina äppelsnäckor har gått med tetror, Platy, Guppy utan problem, fiskarna har inte brytt sig om dom.
Äppelsnäckor kan föröka sig och blir flera hundra snabbt, men de fäster sina äggklasar ovanför vattenytan som sen tar 2-5 veckor att bli bebisar så man hinner lugnt plocka bort äggklasen om man inte vill ha fler.
Tack allihop! Oj vad mycket jag lärde mig nu! Pappa hade akvarium när jag var barn och så vitt jag kommer ihåg gjorde han inget alls för att snäckorna skulle trivas så jag tog nog lite för lätt på det och läste inte alls på. Det borde jag uppenbarligen ha gjort…
En sak kan jag försäkra, snäckan är död! Har luktat och jag lovar att jag vet vad ni menar med att det inte doftar violer… Men jag visste inte att dom går i dvala, det är bra att veta för framtiden.
Vattnet är inte för kallt i alla fall, alltid något!
Jag tror jag köper en snäcka till och försöker vårda den enligt alla era tips så går det säkert bättre. Hur gammal blir en snäcka förresten? Jag antar att det även finns en möjlighet (om än kanske lite långsökt) att den dog av ålder? Men det tänker jag nog mest för att trösta mig själv, trist om jag inte har vårdat den ordentligt
.

#10 Har hört att en äppelsnäcka kan bli 5 år. Vet ej sanningen bakom detta men för min del ha de inte blivit mer än max 1 år.
Äppelsnäckor är känsligare för dålig vattenkvalitet än man kanske tror. Jag använder mina som indikator. Kryper de runt så är akvariet okej, ligger de stilla så har jag slarvat.
Tyvärr så är ju vattenbyten det som man inte får slarva med, varken för fiskarna eller snäckorna.
Man kan ge snäckorna grönsaker när man släckt för natten, då har de lättare att hinna med att få tag på maten. Halva, skalade ärter, broccoli, gurka. Flyter grönsakerna så är det bara att sticka en gaffel eller sked igenom så ligger den på botten.
Jag känner mig lite dum för jag är inte ens säker på att det var en äppelsnäcka ?(se bilden i #0) Jag borde naturligtvis ha tagit reda på mer, hur spånigt det än låter tyckte jag helt enkelt att den var fin och tog inte reda på så mycket mer. Lovar att bättra mig
.
Jag undrar alltså, har äppelsnäckor särskilda behov eller kan min gula snäcka ha haft andra behov om det inte var en äppelsnäcka? Jag tittade på bilden i ennan tråd om en död äppelsnäcka och den hade kropp långt utanför skalet, det hade inte min. Man fick kolla noga för att se små spröt som stack fram…

£13 Det är en äppelsnäcka 
# 14 Tack, då vet jag det i alla fall!