Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 6100 ggr
jossan84
0

"Chokladmal"?

Ska snart skaffa lite fiskar och vill gärna ha en fin mal som sköter om bottnen. När jag var liten och vi hade fiskar hade vi en vit- och svartrandig mal som tydligen kallades chokladnal. Ingen aning om varför, den var inte ens brun. Har ingen bild tyvärr men den var ungefär 1 dm lång och hade tjocka svarta och vita ränder på längden. Min pappa brukade kallas den för pratmal för när man löft upp den över ytan började den skorra, vilket vi tyckte var jättekul.
Vi hade den i 8 år tills en morgon när alla fiskar var döda (det visade sig senare att vårt brunnsvatten hade blivit förgiftat efter att grannen sprängt).

Vet ni vad det är för sort? Undrar om de går att få tag på. Har inte sett någon i någon djuraffär efter det.

TccT
0

Platydoras costatus kanske? Utan bilder alltid svårt men beskrivningen låter lite likt ändå.

jossan84
0

Ja! En sån är det nog, tack =)

jossan84
0

Och de heter tydligt verkligen chokladman: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=34641

goodcore
0

Har en chokladmal på runt 15cm som jag köpt på djuraffär (så de finns att få tag på ganska lätt), måste va en av de mer ineffektiva malar, den gör i princip inget förutom att ligga och trycka i sin grotta.

jossan84
0

#4 Ja, det är sant, skulle man få en glimt av vår chokladmal så fick man peta fram den. Tror att den var mer nattaktiv.

Hittade en chokladmal i zoobutiken i Orminge i Sthlm, var där och kikade lite efter att ha hälsat på mina föräldrar (kommer därifrån), men hon som jobbade där sa att de vill ha ett akvarium på minst 100 cm långt (mitt är bata 60 cm), annars finna risk för att de inte får växa sig så stora som de ska och då mår de dåligt. Stämmer det? Att de mår dåligt om de inte blir så stora som de ska?

OlleA
0

Ja, det stämmer. Chokladmalar blir åtminstone över 20 cm och behöver ett akvarium därefter. Även en meter är i minsta laget.

Olle